___
___
Stížnost Úřadu pro civilní letectví
Podrobný formulář stížnosti pro uplatnění nároku při zrušení letu, zpoždění letu nebo odepření nástupu na palubu zpracovala Evropská komise jako praktický návod postupu při stížnosti u leteckého dopravce ( http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_cs.pdf ).
Jak tento vzor využít?
Odepření nástupu na palubu
Občas se stane, že letecké společnosti potvrdí pasažérům rezervaci na více míst, než je v letadle k dispozici. Pokud je vám z tohoto důvodu odepřen nástup na palubu letadla, dopravce, který let provozuje, je povinen vám nabídnout peněžní náhradu a pomoc.
Dopravce většinou nejprve vyzve případné dobrovolníky, aby se svého místa vzdali za sjednanou náhradu. Pokud se nepřihlásíte jako dobrovolník, dopravce vám musí vyplatit následující náhrady:
- 250 Euro při letu na vzdálenost 1500 km a kratší,
- 400 Euro při delším letu uvnitř EU a při letu mezi 1500 a 3500 km,
- 600 Euro při letu delším než 3500 km mimo EU.
Náhradu lze snížit o polovinu v případě, že zpoždění vašeho odletu tímto nepřesáhne 2, respektive 3 a 4 hodiny, podle výše uvedených kategorií.
Zároveň vám dopravce musí poskytnout:
- možnost volby mezi proplacením ceny letenky a náhradní přepravou do konečného místa určení, příp. i bezplatný let zpět do původního místa odletu,
- stravu a občerstvení,
- v případě nutnosti přenocování i ubytování v hotelu (včetně přepravy) a komunikační vybavení.
Tato práva můžete uplatňovat na všechny lety v rámci EU, včetně charterových.
Pozor! Dopravce může odmítnout nástup na palubu cestujícímu, pokud:
- dojde ze strany cestujícího k porušení předpisů platných v zemi odletu, příletu nebo přeletu,
- je-li cestující stižen přenosnou nemocí, která podléhá povinnému hlášení nebo svým momentálním tělesným či duševním stavem ohrožuje bezpečnost cestujících a letu,
- porušuje svým chováním veřejný pořádek nebo není-li vhodně oblečen.
Zrušení letu
Obdobná pravidla pro odškodnění platí i v případě, když je váš let zrušen. Dopravce může mít rovněž povinnost vyplatit vám náhradu ve stejné výši, jako v případě odepření nástupu na palubu, pokud vám zrušení letu neoznámí s dostatečným předstihem. Rovněž byste měli být informováni o náhradní přepravě.
Dlouhá zpoždění
Pokud se včas dostavíte k odbavení jakéhokoliv letu (včetně charterových):
- z letiště v EU, nebo
- na letiště v EU z letiště mimo EU, pokud let provozuje dopravce z EU,
a pokud dopravce provozující let předpokládá zpoždění 2 hodiny a více, musí vám poskytnout stravu a občerstvení, příp. ubytování v hotelu (včetně přepravy) a komunikační vybavení.
Pokud zpoždění přesáhne 5 hodin, musí vám přepravce rovněž nabídnout proplacení ceny letenky (a případně i bezplatný let zpět do původního místa odletu).
Pokud jsou vám tato práva odepřena, neprodleně si stěžujte u společnosti, která let provozuje.
Upozornění
a je možné ji podat i prostřednictvím elektronické pošty na adresu
Důležité zákony a dokumenty
-
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:CS:HTML) -
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 889/2002 ze dne 13. května 2002, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 2027/97 o odpovědnosti leteckého dopravce v případě nehod (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002R0889:CS:HTML)
-
Směrnice Rady č. 90/314/EHS ze dne 13. června 1990 o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31990L0314:CS:HTML)
Související vzory
- Požadavek na náhradu při odepření nástupu do letadla, při zpožděném či zrušeném letu
- Požadavek na úhradu ztraceného nebo poškozeného zavazadla v letadle