___
Vztahy
___
___
___
Jaké jsou vaše nejchmurnější vzpomínky na dětství? Tipuji, že pokud nepocházíte z rodiny násilníka, budeme to mít podobně: povinné dojídání ve školní jídelně, kousavé svetry a otravné věty rodičů. Ty, které najednou slyšíte plynout ze svých úst...
___
___
Děti do dvou let ještě nechápou, co znamená rozvod, rozchod, smrt. Vnímají především citovost, emoční ladění celé rodiny. Přesněji řečeno to, jak se lidé chovají a jakým způsobem mezi sebou komunikují. Dostaneme-li se do krizové situace a nebudeme se cítit v pohodě, neměli bychom vůči dítěti sejít z emoční úrovně, na které jsme byli předtím, než krizová situace nastala.
___
Období vzdoru, které nastupuje kolem osmnáctého měsíce života dítěte a může se protáhnout až do pátého roku, je důležitá etapa života. Akceptovat osobitost dítěte znamená také přijímat jeho druhou stránku: jeho svéhlavost, potřebu sebevymezení, prosazení své vůle, nedostatek tolerance vůči frustraci a dosud nevytvořenou schopnost snášet delší dobu psychické napětí.
___
Silná slova děti fascinují. Nadávkami a vulgarismy si testují hranice, zkoušejí platnost norem a hodnot. V silných slovech se ale také zrcadlí to, co je v dětských fantaziích nemorální a anarchické. Děti se vyjadřuji slovními hříčkami, hrou se slovy, zvukem slov. Význam nadávek, urážek a vulgarit se dětem ozřejmuje tím, že je zkoušejí používat v nejrůznějších situacích a souvislostech a sledují reakce okolí.