___
___
Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží
Moje jméno a příjmení
Moje adresa
Můj telefon a e-mail
Jméno a příjmení dodavatele (či název firmy)
IČ dodavatele
Adresa dodavatele
Praha, 1. června 2010
Žádost o ukončení zasílání neobjednaného zboží
Dále si dovoluji Vám připomenout, že zasílání zboží bez jeho předchozí objednávky spojené s požadavkem platby za toto zboží je zakázanou agresivní obchodní praktikou ve smyslu § 5a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a nezdržíte-li se tohoto jednání v budoucnu, budu nucen na Vaše jednání upozornit Českou obchodní inspekci jako dozorový orgán.
S pozdravem
..............................................
(vlastnoruční podpis)
Kdy je tento vzor vhodný?
Vzor lze využít v situaci, kdy je spotřebiteli zasláno neobjednané zboží. Mnohé společnosti však nejenže obtěžují vlastním zasíláním nevyžádaného zboží, ale následně i požadavky na platbu za doručené zboží.
Jak tento vzor využít?
Jedním ze způsobů prodeje, který se občas objevuje, je zaslání neobjednaného zboží na adresu spotřebitele a následné vymáhání peněz za toto zboží.
Tuto problematiku upravuje § 53 odst. 9 občanského zákoníku, který říká, že pokud dodavatel plní spotřebiteli bez objednávky, pak není spotřebitel povinen zboží dodavateli vrátit a ani jej na to upozornit. Spotřebitel si tedy může zboží bez dalšího ponechat, aniž by dodavateli něco platil. Řada spotřebitelů ovšem přesto upřednostňuje, aby jim další zboží nebylo zasíláno a aby je dodavatel neobtěžoval požadavky na zaplacení. V takovém případě je vhodné se obrátit písemně na odesílatele.
Forma tohoto podání není nijak stanovena. Obecně lze doporučit formu písemnou (doporučený dopis nebo e-mail).
Zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za toto zboží je zároveň zakázanou agresivní obchodní praktikou. Spotřebitel se tak může obrátit s podnětem na příslušný dozorový orgán dle druhu zboží, nejčastěji na Českou obchodní inspekci.
Upozornění
Důležité je si uvědomit, že § 53 odst. 9 občanského zákoníku se vztahuje pouze na případy, kdy zboží posílá dodavatel, tedy osoba, která při uzavírání smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti (viz § 52 odst. 2 občanského zákoníku). Pokud by tedy věc poslala fyzická osoba, která není podnikatelem, tak by se v případě, že by si spotřebitel zboží ponechal, jednalo o bezdůvodné obohacení dle (viz § 451 občanského zákoníku).
Často se také stává, že si spotřebitel není vědom toho, že by smlouvu uzavřel nebo si myslí, že smlouva musí být nutně uzavřena písemně. Kupní smlouvu lze ale obecně v těchto případech uzavřít i ústně (např. prostřednictvím telefonu apod.) V takových případech samozřejmě nelze uplatnit výše zmíněný § 53 odst. 9 občanského zákoníku.
Důležité zákony a dokumenty
Občanský zákoník, zákon č. 40/1964 Sb.Zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb.
Obecná doporučení
Dopis je žádoucí zasílat doporučeně, nejlépe s dodejkou. V případě osobního předání stačí nechat podepsat, respektive orazítkovat, převzetí na kopii. V případě přikládání různých dokladů k dopisu je doporučujeme zasílat v kopii (v případě nutnosti ověřené) a originál si ponechat. Názvy příloh, včetně jejich dat (jsou-li datované), doporučujeme v dopisu uvést.
Tento vzor nemůže nahradit odbornou právní konzultaci. Není-li si spotřebitel jist ohledně svých práv a rizik při jejich prosazování, doporučujeme, aby oslovil advokáta. Pro spotřebitele znalé svých práv a podmínek jejich uplatňování však může napomoci k jejich účinnému prosazení.