Požadavek na náhradu při odepření nástupu do letadla, při zpožděném či zrušeném letu, stížnost - vzor, formulář, tiskopis ke stažení online zdarma
______
Náhrada škody při odepření nástupu do letadla, při zpožděném či zrušeném letu
Formulář stížnosti:
Podrobný formulář stížnosti pro uplatnění nároku při zrušení letu, zpoždění letu nebo odepření nástupu na palubu zpracovala Evropská komise jako praktický návod postupu při stížnosti u leteckého dopravce ( http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_cs.pdf ).
Upozornění:
Po bezvýsledném uplynutí šestitýdenní lhůty pro vyřízení stížnosti leteckým dopravcem, nebo pokud cestující není s odpovědí leteckého dopravce spokojen, je možné stížnost podat národnímu dozorovému orgánu. Tím je v ČR Úřad pro civilní letectví (ÚCL), letiště Ruzyně, 160 08 Praha 6. Stížnost ÚCL je dostupná na stránkách http://www.caa.cz/?menu=186&mm=29&stranka=232a je možné ji podat i prostřednictvím elektronické pošty na adresu
Jak tento vzor využít?
Odepření nástupu na palubu
Občas se stane, že letecké společnosti potvrdí pasažérům rezervaci na více míst, než je v letadle k dispozici. Pokud je vám z tohoto důvodu odepřen nástup na palubu letadla, dopravce, který let provozuje, je povinen vám nabídnout peněžní náhradu a pomoc.
Dopravce většinou nejprve vyzve případné dobrovolníky, aby se svého místa vzdali za sjednanou náhradu. Pokud se nepřihlásíte jako dobrovolník, dopravce vám musí vyplatit následující náhrady:
- 250 Euro při letu na vzdálenost 1500 km a kratší,
- 400 Euro při delším letu uvnitř EU a při letu mezi 1500 a 3500 km,
- 600 Euro při letu delším než 3500 km mimo EU.
Náhradu lze snížit o polovinu v případě, že zpoždění vašeho odletu tímto nepřesáhne 2, respektive 3 a 4 hodiny, podle výše uvedených kategorií.
Zároveň vám dopravce musí poskytnout:
Tato práva můžete uplatňovat na všechny lety v rámci EU, včetně charterových.
Pozor! Dopravce může odmítnout nástup na palubu cestujícímu, pokud:
Zrušení letu
Obdobná pravidla pro odškodnění platí i v případě, když je váš let zrušen. Dopravce může mít rovněž povinnost vyplatit vám náhradu ve stejné výši, jako v případě odepření nástupu na palubu, pokud vám zrušení letu neoznámí s dostatečným předstihem. Rovněž byste měli být informováni o náhradní přepravě.
Dlouhá zpoždění
Pokud se včas dostavíte k odbavení jakéhokoliv letu (včetně charterových):
z letiště v EU, nebo
na letiště v EU z letiště mimo EU, pokud let provozuje dopravce z EU,
a pokud dopravce provozující let předpokládá zpoždění 2 hodiny a více, musí vám poskytnout stravu a občerstvení, příp. ubytování v hotelu (včetně přepravy) a komunikační vybavení.
Pokud zpoždění přesáhne 5 hodin, musí vám přepravce rovněž nabídnout proplacení ceny letenky (a případně i bezplatný let zpět do původního místa odletu).
Pokud jsou vám tato práva odepřena, neprodleně si stěžujte u společnosti, která let provozuje (viz níže).
Upozornění
Dopravce se může za určitých okolností povinnosti vyplatit náhrady zprostit. Podrobné informace o právech cestujících naleznete na webových stránkách http://apr.europa.eu, v případě pochybností lze oprávněnost nároku konzultovat s Evropským spotřebitelským centrem (www.coi.cz/esc).
Důležité zákony a dokumenty
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:CS:HTML) - Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 889/2002 ze dne 13. května 2002, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 2027/97 o odpovědnosti leteckého dopravce v případě nehod
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002R0889:CS:HTML) - Směrnice Rady č. 90/314/EHS ze dne 13. června 1990 o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy
(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31990L0314:CS:HTML)