Ptáte se, kdy máte přezout pneumatiky na zimní? Kdy je ten pravý čas? Je to když poklesne teplota pod 7 stupňů Celsia. Letní pneumatiky jsou díky své výrobní směsi tvrdé a zhoršuje se významně jejich přilnavost k vozovce. Více informací a vysvětlení pravidla 4x4 přináší tento článek.
Hloubka dezénu - vyhláška a realita je rozdíl
Co se týká hloubky vzorku u zimních pneu podle vyhlášky platí minimum 1,6 mm. Avšak v praxi je tomu trochu jinak. Pokud nemá zimní pneu minimálně 3-4mm, ztrácí svoje jízdní vlastnosti hlavně při záběru na zasněženém povrchu. Proto doporučujeme výměnu zimních pneu na minimální hloubce 4mm. Zimní pneu využijete nejen při jízdě na zasněženém povrchu jak se mnozí lidé domnívají. Pokud klesne teplota pod +7°C udržuje si pneu pořád svoji pružnost a tím i přilnavost k povrchu, na rozdíl od pneu letní která tyto vlastnosti s poklesem teplot ztrácí. Je to především díky jinému složení směsi v pneu, ale také díky lamelovému řešení dezénu. Základní přísadou do směsí zimních pneu je více druhů silic a přírodních olejů. Tyto se starají o udržení pružnosti pneu.
Pokud ponecháte pro provoz v zimním období letní pneu s odůvodněním, že "stejně žádný sníh není", hrozí Vám nebezpečná situace už jen v případě brždění.
Brzdná dráha u zimních "gum"
Příklad: Brzdná dráha při rychlosti 50 km/h na zasněženém a prochladlém povrchu je při použití zimní pneu 35m a při použití letní pneu 43m. o znamená prodloužení takřka o dvě délky běžného osobního vozu!Co je to "pravidlo dvojnásobku"?
Pravidlo dvojnásobku je velmi jednoduché, jak je vidět na grafu brzdné dráhy (v metrech) v zimním období při rychlosti 50 km/h.
Co je to pravidlo 4x4?
1. 4 stejné zimní pneu na voze
2. 4 zimní sezóny - doba pro použití pneu
4. 4 měsíce v roce - uplatnění pro zimní pneu
Proč 4 zimní pneu?
Při montáži pouze 2ks zimních pneu, například na poháněnou přední nápravu, zajistíte rozjezd vozu. Pokud však na zadní nápravě necháte pneu letní, které v zimním období ztrácejí takřka veškeré svoje jízdní vlastnosti, můžete velmi lehce dostat vozidlo do smyku. Pokud necháte zimní pneu pouze na zadní nápravě a na přední necháte pneu letní, je velmi pravděpodobné, že při zatočení nebude vozidlo reagovat a pojede rovně!Proto doporučujeme mít vozidlo vybavené 4ks zimních pneu! Rozdíl je opravdu znatelný!
Proč 4 zimní sezóny?
Zimní pneu stárne podstatně rychleji než pneu letní. Je to díky používání více druhů olejů a směsí silic, než u pneu letních. Tyto přísady se postupem času z pneumatiky vytrácejí díky chemickým procesům.Po 4 letech používání je doporučeno pneu vyměnit i když mají dostatečnou hloubku dezénu.