Víte, že děti do dvou let by vůbec neměly sledovat televizi? Televize hraje důležitou roli i v životě dětí. Odborníci nicméně doporučují, aby doba, kterou děti stráví před TV obrazovkou, byla co nejkratší. Něco zakazovat ale vždy nemusí být ten správný způsob. Užitečnější je přemýšlet o tom, jak televize zapadá nebo nezapadá do celkového vývoje dítěte. Může vůbec televize přispět k dalšímu rozvoji vašich dětí v pozitivním směru? A za jakých podmínek?
___
Televize nemusí být jen "zabiják času"
Rodiče i děti by měli vědět, že když se dodržují určitá pravidla, může být sledování televize spíše aktivním než pasivním zážitkem a zároveň nenásilným vzdělávacím prvkem. K tomu můžete přispět tím, že budete při sledování opakovat slova nebo věty, které v programu uslyšíte, budete děti povzbuzovat, aby si zazpívaly spolu s televizní postavou, nebo že si s nimi budete povídat o tom, co na obrazovce vidí a slyší.
Co byste jako rodiče měli vědět?
- Důsledně televizi vypínejte, jakmile skončí pořad, který jste sledovali.
- Jasně upozorňujte, že to, co dělají kreslené postavičky, lidé dělat neumí.
- Snažte se vždy dívat s dětmi. Můžete pak společně zpětně hodnotit obsah pohádky, klást doplňující otázky nebo také společně zkusit vymyslet jinou zápletku.
- Vyhýbejte se programům, ve kterých postavy řeší konflikt s použitím násilí.
- Stejné pravidlo platí také u programů, které by u dítěte vzbudily strach.
- Čas strávený sledováním televize vždy jasně ohraničte.
- Nedovolte, aby sledování televize nahradílo hraní si.
- Ptejte se svého potomka, co v televizi vidí a slyší.
- Ptejte se, proč se mu líbí některé postavy či prostředí.
- Zahrajte si hru na "pozorného díváka" - zkuste třeba počítat druhy oblečení, barvy, písníčky atp.
Naučte dítě hodnotit, co vidí na obrazovce
-
V případě dítěte staršího školního věku už můžete kriticky hodnotit pořady, které vidí v televizi. Ptejte se ho například, co si o tom myslí nebo jak by samo reagovalo v situaci, kterou vidělo.
-
Pokud máte doma teenagera, můžete s ním navíc diskutovat na téma, o čem média informují a o čem ne a jak by to mohlo či mělo být. Bavte se o různých událostech, které jste viděli ve zprávách. Naučte ho ověřovat si informace z různých zdrojů.
Všechny rady lze shrnout do jediné: mluvte
Čím více své dítě podporujete v tom, aby se ptalo co, jak a proč, tím lépe porozumí nejen televizi, ale i způsobům televizní tvorby, šíření informací, a navic si bude neustále rozvíjet fantazii i slovní zásobu.