Co je to nebo co znamená doživotní záruka (lifetime) - definice, vysvětlení
Zákon o ochraně spotřebitele ani občanský zákoník, pojem "doživotní záruka" nedefinuje a ani jej nezná. To ale neznamená, že Vám prodávající takovouto záruku nemůže poskytnout. Zákon o ochraně spotřebitele však v §8 stanoví, že: Pojmy "záruka", "zaručený", jakož i všechny další pojmy obdobného obsahu, mohou být používány jen v případech, kdy je současně konkretizován obsah a podmínky záruky. Prodávající je tedy povinen konkretizovat pojem doživotní záruka na ten konkrétní výrobek, pokud jej používá. Pokud Vám prodávající nebude schopen tento pojem konkretizovat a zároveň stanovit podmínky této záruky, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci s podezřením na porušení ustanovení o zákazu klamání spotřebitele.
Jak si představují některé firmy doživotní záruku?
Firma Koss
Samotná společnost Koss nabízí doživotní záruku na všechna sluchátka své značky!
Tento americký výrobce je toho názoru, že jeho produkty Vámi zakoupené, by Vám měly dělat radost do té doby, než sami zatoužíte okusit technologický posun a ještě špičkovější zvuk zprostředkovaný některým z modelů let budoucích. Koss neustále využívá nové a nové materiály, vylepšuje konstrukční provedení a vyvíjí tak stále dokonalejší audiosystémy, které Vás posunou opět dál za hranice dosud poznaného podání zvuku. Vy máte však u této společnosti jistotu neomezeného používání Vašich sluchátek do doby, než se pro některý z nových modelů rozhodnete.
Přesněji řečeno se jedná o pozáruční servis, který garantuje a za něž je zodpovědný dovozce sluchátek Koss pro Českou Republiku, společnost EMPETRIA s.r.o.. Nakoupíte-li sluchátka v našem obchodě, máte, dle platných zákonů ČR, klasickou dvouletou záruku. Tato záruka je bezplatná a vztahuje se na výrobní vady či vady materiálu. Za těchto okolností Vám budou sluchátka opravena nebo vyměněna bezplatně. Kdykoliv by se Vám však sluchátka poškodila už z jakéhokoliv důvodu, máte také doživotní záruku firmy Koss. To znamená, že Vám budou sluchátka vždy opravena nebo vyměněna za nové po zaplacení manipulačního poplatku 50 Kč. Pro zdárné vyřízení doživotní záruky musí být sluchátka registrována a splňovat podmínky pro uplatnění doživotní záruky společnosti EMPETRIA s.r.o.
Obi
Společnost OBI přichází jako první na český trh s poskytováním doživotních záruk na vybrané druhy zboží v segmentu DIY (Do It Yourself – udělej si sám). Aktuálně mohou zákazníci získat zahradní rýč s celoživotní zárukou za 499 Kč. OBI tak reaguje na v poslední době diskutovanou otázku etiky v reklamě. Touto nabídkou chce dokázat, že díky svým zkušenostem, vstřícné zákaznické politice a etickému jednání může zákazníkům nabídnout služby na nejvyšší úrovni. Zahradní rýč je ukován z vysoce kvalitní oceli a právě díky kvalitnímu zpracování může Obi nabídnout k tomuto výrobku neobvyklou doživotní záruku. Nabídka bude platit v celé síti marketů Obi do 30. června 2002.
Firma Blum
Doživotní záruka znamená dobu životnosti nábytku. Tu určuje jeho první majitel sám. Pokud je přesvědčen, že chce nábytek používat a že se ho nechce jakýmkoliv způsobem zbavit, pak trvá záruka, kterou firma BLUM poskytuje na veškeré závěsy a výsuvy. V případě závady některého z těchto komponentů po celou dobu životnosti má pak zákazník nárok na bezplatnou výměnu. Postup je následující: uživatel nábytku by měl vymontovat, nebo si nechat odborně vymontovat vadný závěs nebo výsuv a ten zaslat přímo do firmy Julius Blum s.r.o. Praha spolu s účtem o pořízení nábytku. Do 30-ti dnů mu bude zaslán náhradou odpovídající díl na náklady firmy BLUM. Následnou montáž si musí opět zákazník zařídit.
Firma NovéPC (novepc.cz)
Některé zboží má tzv. doživotní záruku. Doživotní zárukou je myšlena doba, po kterou vlastní daný produkt původní majitel nebo doba do 5 let od ukončení výroby daného produktu.
Platná je doba, která vyprší dříve.