Jezdit na kole či autem není jen tak, jste účastníky silničního provozu! Ne vše, co si myslíte, že víte o silničním provozu, je stoprocentní pravda. Nastal tedy nejvyšší čas získat správné informace, než vyrazíte na letní cyklotoulky přírodou. Největší a nejčastější omyly uvádí tato stránka.
___
Telefonování mobilem na kole je v pořádku
NE
Protože držíte řídítka jen jednou rukou a při náhlém nutném brzdění nemůžete přiměřeně reagovat, není telefonování na kole ideální. Leda že byste použili handsfree.
Na kole stačí mít jen zadní odrazku
NE
Cyklista je povinen vybavit své kolo oranžovými 4a odrazkami ve výpletu kol, červenou zadní odrazkou, bílou přední odrazkou, oranžovými odrazkami na pedálech a dvěma na sobě nezávislými brzdami. Odrazky z povinné výbavy je možné nahradit reflexními prvky na oblečení
a obuvi.
Přilba na kolo u dětí je zcela nezbytná
ANO
Pro zvýšení bezpečnosti zákon ukládá povinnost použít za jízdy cyklistickou přilbu dětem mladším 18 let. Přilba musí být schváleného typu dle zvláštního právního předpisu a cyklista ji musí mít nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
Cyklista může jet i po chodníku
NE
Pokud je zřízena, je cyklista povinen použít jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty. Pruh pro chodce je možné použít pouze pro objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty. Stezku pro cyklisty nebo jízdní pruh pro cyklisty může využít i osoba jedoucí na kolečkových bruslích či podobném vybavení pro sport.
Můžu jet autem i pomalu, je to má věc
NE
Na některých silnicích existuje pro auta dokonce minimální povolená rychlost, třeba na dálnici (80 km/h). V principu platí, že auto svou nepřiměřeně pomalou jízdou nesmí omezovat ostatní.
Spolujezdec může držet volné parkovací místo na parkovišti či jinde
NE
Přednost má ten, kdo k volnému parkovacímu místu přijede jako první. Tato přednost platí i v případě, že řidič třeba místo napřed přejede, aby do něj poté zacouval. Blokování místa spolujezdcem není dovoleno.
Při koloně na dálnici se k projetí může použít odstavný pruh
ANO
Postranním pruhem můžou řidiči v případě dopravní zácpy jet až ke sjezdu, pokud k tomu dá policie pomocí dopravní značky tento pruh k dispozici. Kdo odstavný pruh použije, aby se dostal rychleji vpřed, musí počítat s pokutou.
Na přejezdu přes silnici musí cyklista jet opatrně
ANO
Vjíždí-li cyklista na přejezd pro cyklisty, musí se přesvědčit, zda může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe nebo ostatní. Vozovku přejíždí pouze s ohledem na vzdálenost a rychlost blížících se vozidel. Přijíždějící vozidla nesmí cyklista donutit ke změně směru, snížení rychlosti či je jinak ohrozit.
Řízení auta je možné jen v pevných botách
NE
Pro soukromá vozidla neexistují předpisy o tom, v čem můžete nebo musíte řídit. Zatímco v zimě je to celkem jasné, v létě si hodně řidičů (převážně žen) obouvá pohodlnější a volnější boty, a tak řídí v sandálech, žabkách nebo dokonce i bosi. Není to sice trestné, ale ani smysluplné. V sandálech a volných žabkách totiž noha může rychle sklouznout z pedálu, bez bot se zase zpomaluje schopnost reagovat. V případě dopravní nehody vám policista může udělit pokutu za nedbalost.