QR kódy umožňují rychlé a snadné předání informace mezi inzerentem a zákazníkem. Už není třeba vyťukávat na malé klávesnici mobilu dlouhý odkaz k webové stránce s vytouženým obsahem. Nemusíte psát SMS a odeslat ji pro stažení nejnovějšího hitu. Stačí zamířit váš telefon s kamerou na vyobrazený QR kód a vše se již zařídí samo.
___
___
Co je to QR kód - princip, informace
Původní technologie 2D čárových kódů využívaná pro logistiku dílů při výrobě automobilů byla vyvinuta v Japonsku společností Denso Corporation v roce 1994. Tato technologie pod názvem QR code (Quick Rsponse Code) nabývá nyní nebývalý rozvoj spolu s rozšířením mobilních telefonů vybavených kamerou. Zejména Japonsko a Jižní Korea jsou země zaslíbené pro využívání QR kódů v mobilním marketingu, ale nejen v něm. Odhaduje se, že v těchto zemích je nyní instalován software na čtení QR kódů do asi 60 milionů mobilů. Podívejte se na pěknou ukázku na YouTube pod heslem Japanese commercial, DoCoMo - ukázat video v novém okně.
Kde všude se uplatňuje
Na rozdíl od běžných čárových kódů umožňuje dvourozměrný kód uchovat až 4 tisíce alfanumerických znaků. Telefon s kamerou dokáže QR kód načíst a obsaženou informaci dešifrovat ve zlomku vteřiny. QR kód může být ve formě obrázku umístěn v novinovém inzerátu, ve webovém banneru, v dopise, emailu, ale i v televizním klipu. QR kód umístěný na billboardu můžete načíst z jedoucího vozu na dálnici. Podívejme se nyní, jak můžeme tuto schopnost využít v mobilním marketingu.
Jednou z nejpřirozenějších aplikací je uložení odkazu na www stránku inzerenta do QR kódu. Zde si může zájemce přečíst další informace o inzerovaném produktu, či službě. Může zde být i uložen jednoduchý formulář, kde lze vyplnit emailovou adresu, kam nám obratem zašle inzerent další informace.
Jinou možností je text SMS zprávy, kterou můžete rovnou odeslat na předvyplněné číslo. Odpadá tak nutnost psát registrační SMS pro objednání inzerované služby, stažení ringtónu nebo videoklipu.
Telefon a adresa v QR kódu
Další pěkná aplikace je načtení adresy a telefonního čísla z QR kódu a jejich uložení do telefonního adresáře pro pozdější použití.
QR kódy se za tímto účelem umisťují na vizitky, již je není třeba opisovat.
Tapeta, java hra, jízdní řády MHD a mnoho dalších
Pomocí QR kódu lze lehce načíst tapetu, java hru, existuje i aplikace pro načtení jízdních řádů městské dopravy. Nebo výrobce tiskáren Epson v Japonsku umisťuje QR kód na inkoustové náplně. Jakmile vám dojde inkoust, stačí načíst kód, který nás nasměruje na www stránku, pomocí které můžeme provést objednávku náhradní náplně bez nutnosti vyplňovat typ.
Chce to prvního odvážlivce a pak půjde vše samo
Již samotný vzhled QR kódů přitáhne pozornost pozorovatele. Odtud je již malý krok pro zvědavce ke stáhnutí čtečky a odhalení skrytého obsahu. QR kódy můžeme použít i pro komplexnější marketingový projekt.
Dejte si ho na tričko :-)
Například QR seznamka spojená s webovým serverem jako je Myspace, kam je možné umisťovat personální stránky, blogy a fotografie. Odkaz na svůj profil skrytý ve QR kódu si můžete vytisknout na tričko a vyrazit v létě na nějaký rockový festival. Kdo bude chtít, najde si na vás jednoduše spojení.
Myslím si, že to je dobrá inspirace pro šikovné zadavatele reklamy, kteří se rádi na takovýchto eventech rádi prezentují.