jak-nedelat-chyby-pri-foceni-fotografovani-priklady
Nejčastější chyby při focení, fotografování - to je věc, která zajímá mnoho fotoamatérů. Na českém internetu jsem našel celou sérii kurzů, kde se můžete naučit za 1000-2500 Kč, jak nedělat chyby při focení. Osobně si ale myslím, že na takovou věc nepotřebujete kurz, stačí si jen osvojit základní pravidla. Já na vás vydělat nechci a proto nabízím rady jak nepokazit fotku zdarma zde. Stránku jsem dělal několik hodin, tak doufám, že pro všechny bude přínosem.
___
___
ZLATÉ PRAVIDLO PRO ZAČÁTEČNÍKY - FOŤTE KDYKOLIV, KDEKOLIV, COKOLIV, KOHOKOLIV - JEDINĚ TAK SE NAUČÍTE FOTIT!
Jak nepokazit fotku, fotografii
Fotografie vlevo jsou špatně, vpravo správně.
Portrét obličeje v prostoru, krajině
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-01
Pokud fotíte obličej, portrét, buďte dostatenčně blízko focené osoby. V případě fotografie vlevo je dominantní krajina, ne osoba.
Vzdálené objekty a předměty
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-02
Snažte se z obrazu fotografie vyloučit předměty, které tam nepatří a působí rušivě.
Obličej
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-03
Nedostatek světla zničí fotografii portrétu. Využijte umělá světla, která správně nasměrujete (aby se ztratily vrásky a defekty obličeje a objekt vypadal mladě). V krajním případě užijte blesk (osoba ale může vypadat nepřirozeně bledě, může být problém s obrysy obličeje a hlavy, zčásti záleží na kvalitě fotoaparátu).
Vysoké věže, pomníky
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-04
Focení vysokých vertikálních předmětů nemusí vždy vypadat dobře při náklonu fotoaparáty. Předměty mohou vyvolat dojem, jako by v prostoru padaly.
Volte citlivě kompozici
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-05
Pečlivě volte, co chcete mít vyfotografováno. Věnujte se tomu, co má být na obrázku dominantní (dominantní prvek fotografie) a potlačte na fotce okolí a pozadí.
Hloubka ostrosti, zaostření dominantního prvku fotografie
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-06
To co je v popředí by na fotografii mělo být dobře zaostřeno. Citlivým zvolením hloubky ostrosti docílíte profesionálnějších fotografií (pozadí rozostřené, dominantní prvek ostrý).
Nevhodně zvolený záběr
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-07
Pokud pro to není důvod, tak by měl být subjekt v prostřed fotografie. Na levé fotce vidíte nesmyslně zvolený prostor vpravo od osoby, pro což zde není žádný důvod. Málokdo pochopí důvod, proč takovou kompozici fotograf zvolil.
Automobil
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-08
Pokud fotíte automobil, je lepší ho fotit za pohybu, ač je to těžší.
Sbíhavé linie při focení budov a vysokých předmětů
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-09
Volte vhodný objektiv a úhel snímkování (např. z protější budovy) při fotografování staveb. Zamezíte tak deformaci objektu na fotce.
Pokud sbíhající linie vzniknou, je možné je odstranit softwarem (nebo u negativu náklonem na zvětšovacím přístroji)
Portrét osoby
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-10
Dělejte vždy více portrétů osob a vyberte nejlepší. Fotografie, na kterých vypadá osoba nehezky smažte.
3D objekty a zachycení prostoru
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-11
Prostorové objekty nezachycujte z čelního pohledu, ale z 3D a využijte vhodného nasvětlení, aby byl 3D efekt dokonalý. Vyzkoušejte pohyb se světlem, dokud nezachytíte objekt co nejideálněji.
Držení fotoaparátu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-12
Přístroj vždy držte tak, abyste nezakrývali objektiv, blesk a diagnostickou optiku (diody a měřiče vzdálenosti, expozice, které jsou umístěné většinou v kruhovém průhledu na čelní straně fotoaparátu blízko objektivu).
Vliv počasí na kvalitu snímků
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-13
Venku při nevhodném světle jen těžko uděláte kvalitní "prokreslený" snímek. Objekty není možné nasvětlit a proto je lepší na místo přijít znovu a znovu snímek pořídit.
Pokud to není možné, vyhrajte si v počítači se světlostí a kontrastem, též saturací. Snímky budou vypadat lépe.
Pořizování snímků na ulici
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-14
Snažte se eliminovat rušivé prvky při focení na ulici. Využijte chvilku, kdy prvky nejsou v záběru a nepřekrývají náš subjekt/objekt.
Sundání krytky objektivu přístroje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-15
U digitálních fotoaparátů a zrcadlovek rychle poznáte, že máte krytku na objektivu. U starších klasických fotoaparátů na to nemusíte vůbec přijít a tím vyfotíte naprostou tmu.
Proti slunci snímky nepořizujte
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-16
Nefoťte proti zdroji světla. Světlo by mělo dopadat na focený předmět. Jak vidíte, pokud fotíte proti zdroji světla, vyhnete se také nepřirozeným stínům, které fotografii znehodnotí (zde stín u nohou osoby na levém snímku).
Autoportrét
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-17
Při pořizování autoportrétu "z ruky" vždy držte přístroj v obou rukách. Takový způsob focení autoportétu je obecně považován za amatérský a je lepší přístroj položit na pevnou podložku (např. na stůl, skříň) a samozřejmě jeideálnější je zafixování fotoaparátu na stativu a využít samospoušť nebo dálkové ovládání k přístroji.
Přeexponování objektu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-18
Nepoužívejte nepřiměřeně silný zdroj světla. Objekt bude přeexponován a nemůže dosáhnout věrohodnosti snímky. Barvy budou vybledlé a zaniknou obrysy (někdy se to označuje jako přepal).
Přehnaná perspektiva - zvolte vhodnou vzdálenost od objektu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-19
Zvolte si výřez kompozice, který chcete mít na snímku.
Nevolte ani příliš velkou blízkost, tzn. nedostatečný odstup (jsou pak vidět detaily obličeje, což není vždy žádoucí) ani nefoťe subjekt daleko (zanikne jeho priorita prvku, automaticky vyniknepozadí a okolí) - tzv. příliš velký odstup.
Mraky
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-20
Foťe jen zřetelné mraky s okraji. Mraky bez obrysů ignorujte, nebude z nich kvalitní snímek.
Předměty "rostoucí" z osoby
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-22
Jedna z nejčastějších amatérských chyb, která může zcela zničit obsah fotografie. Nevhodným nakomponováním pak nejrůznější předměty (stromy, stožáry, komíny ad.) "rostou" z hlavy nebo těla focené osoby.
Pokud fotíte na malém prostoru (malá místnost) a pozadí nelze potlačit, zvolte vhodnou hloubku ostrosti (rozmazané pozadí) a předmět nebo osobu umístěte co nejdále od pozadí.
Zachycení plastických předmětů
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-21
Pokud chcete dělat zajímavé fotografie, pečlivě volte nasvětlení objektu. Zvažte, zda je vhodné užití blesku (blesk může zničit "atmosféru" a náladu fotografie), event. udělejte snímek s bleskem a několik snímků bez blesku s různým nasvícením.
Pořizování snímků obličeje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-23
Snímky subjektů (osob) pořizujete zepředu nebo u lehce pootočené hlavy. Pro focení hlavy zcela z boku nebo zezadu by měl být nějaký důvod (fotografie kadeřnických výtvorů apod.).
Zaostřední předmětu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-24
Pečlivě se věnujte zaostření snímku objektu.
Kvalita, pixelové rozlišení snímku JPG u digitálních fotografií
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-25
Kvalitnější fotografie (formát zhruba A5) by měla být velká kolem 2-3 MB, fotografie, kterou chcete vyrobit "na stěnu" (A4) by měla mít kolem 5MB a více. Fotografie pod 1MB je vhodná stěží pro výrobu fotografie o velikosti asi 10x15 cm.
Na amatérské fotografie volte velikost kolem 3MB, pro poloprofesionální fotografie volte velikost snímku kolem 5MB, unikátní neopakovatelné záběry směřujte do formátu RAW (surová fotografie bez komprese).
Snímky ptáků
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-26
Je těžké zachytit pohybující se objekty, které jsou ve velké vzdálenosti od fotografa (nebo i kameramana), obzvlášť pokud mění trajektorii nebo rychlost pohybu. Ptáka ve vzduchu se snažte zachytit ve chvíli, kdy "platchtí" a minimálně se hýbe.
Pozor na odlesky
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-27
Pečlivým zvolením úhlu focení nebo objektu se vyhnete odleskům ve skle či brýlích. Zachycení fotografa v odlesku na skle nebo v zrcadle je amatérskou chybou, které by měl přecházet.
Snímek obličeje s použitím blesku
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-28
Pokud přístoj z nějakého důvodu špatně vyhodnotí světelnost dominantního objektu a okolí, dojde k příliš silnému záblesku, což znamená přeexponování objektu/subjektu v popředí a degradaci (vymazání) obrysů obličeje.
Přehledný snímek
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-29
Pokud je to možné, předměty nebo osoby rozprostřete, aby nebyli "slepeni" a nadměrně se nepřekrývali.
Nezajímavý snímek krajiny, parku
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-30
Pokud pořizujete snímek krajiny, snažte se vyčkat, až v ní bude nějaký prvek upoutávající pozornost - zvíře, člověk. Tento prvek dodá snímku zajímavější "náboj".
Pořizování smínků dětí
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-31
Při focení dětí foťte zpříma, snižte se na jejich výšku. Fotografie z nadhledu (vlevo) je amatérská.
Západ slunce
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-32-2
Pokud chcete fotit západ slunce, vyvýšené místo focení si vyberte dopředu a přijďte na něj hlavně včas.
Focení více osob
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-32
Požádejte focené subjekty, aby si stouply k sobě. osoby tak můžete lépe zazoomovat (přiblížit) a fotografie tak bude kvalitnější. Překryv osob by ale neměl být přehnaně výrazný (hlavně se nikdy nesmí překrývat obličeje - "hlava schovaná z části za hlavou").
Nepřirozené snímky letících předmětů
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-34
Letící předměty se snažte zachytit v jejich přirozené poloze (pokud není vaším cílem opak).
Horizontální linie u portrétování
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-35
Vyhněte se horizontálním liniím u snímků obličeje (obzvlášť pokud "prochází hlavou" jako na snímku vlevo). Narušují vzhled pořízené fotografie a odvádí pozornost nežádoucím směrem.
Salámy, uzeniny, klobásy a válcovité předměty
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-37
Při pořizování snímků salámu, klobás, špekáčků a uzenin se snažte o fotografii diagonální kompozice - ukažte řez (obsah předmětu) a tyto válcovité předměty umísťujeme na snímku do úhlu 45°.
Snímky z okénka vlaku, autobusu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-36
Pokud jedete vlakem nebo autobusem, nefoťe předměty, které jsou blízko vozidla (zdi, křoví, stromy ad.).
Skupinové portréty
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-38
Při skupinových portrétech musíte lidi uspořádat tak, aby se vzájemně nepřekrývali a byli přehledně vedle sebe. Pozor na překrývající se obličeje ("hlavy musí být samostatně").
Pečlivě volte co fotíte
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-39
"Nefrajeřte," nefoťte od boku a vždy pečlivě vybírejte, co bude na snímku.
Snímek obrazu televizoru
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-40
U starších televizorů pozor na odlesky a pruhy (nutno vyzkoušet a upravit adekvátně čas závěrky a clony, kterým můžete jev upravit či odstranit).
Snímky sněhu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-41
Sníh foťte se scénickým režimem (u moderních fotoaparátů) nebo s úpravou vyvážení bílé, aby sníh nevypadal jako šedý.
Hýbání s fotoaparátem při pořizování snímků
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-42
Nehýbejte s fotoaparátem při pořizování snímků. Toto platí o to víc, čím je focené prostředí tmavší (vliv na clonu, závěrku ...). Moderní fotoaparáty umí kvalitu snímku při nežádoucím pohybu přístrojem částečně zkorigovat. Při focení v přítmí či nočního portrétu vždy užívejte stativ nebo fotoaparát na potřebnou položte na stůl, skríň, lavičku apod.
Obecně se snažte při stisknutí spouště vždy s přístrojem CO NEJMÉNĚ HÝBAT.
Nedělejte jen horizontální snímky
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-43
vertikalni-foceni-snimku
Nezapomínejte, že je možné fotoaparát otočit o 90° (nebo jiný úhel). Objekty na výšku foťte otočením fotoaparátu. Násilně je "neřežte" horizontálním postavením přístroje.
Pokud děláte snímek na výšku, pravá část fotoaparátu je nahoře, jak je ukázáno na fotografii zcela vpravo (pokud toto nesplníte, nejde však o velkou chybu, někteří profesionální fotografové toto nedodržují). Usnadníte si tak mj. později rotování v počítači.
Prst na blesku
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-44
Nacvičte si předem, jak se drží fotoaparát, abyste nepřekrývali objektiv, blesk a měřicí optiku (ta je většinou v kruhovém průhledu vedle objektivu).
Snímky pohybujících se psů a koček
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-45
Při snímcích počítejte s tím, že se může zvíře přiblížit a např. olíznout objektiv. Tomu se snažte vyhnout a pokud se zvíře přibližuje k fotoaparátu, odstraňte ho okamžitě z dosahu zvířete (na objektivu jsou často různé antireflexní vrstvy, kterým drsný jazyk a sliny zvířat škodí).
Nejasné snímky zpřehledněte
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-46
Pokud není na snímku patrné co ukazuje, je nutné předměty a osoby nakomponovat tak, aby nebylo pochyb co je vyfoceno (na prvním snímku není jasné, zda jde o hlásnou troubu, svítilnu před ústy, velký objektiv apod.).
Stín fotografa
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-47
Stín fotografa nesmí být na fotografii patrný. Je nutné se postavit tak, aby nevznikl. Toho docílíme buď jiným postavením nebo úpravy kompozice (přemístění fotografovaného objektu).
Zvolení expozice
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-48
V minulosti se světelné podmínky složitě zjišťovaly expozimetrem. V současné době je u moderních přístrojů expozice změřena a automaticky upraven čas závěrky. Pokud by ale byla expozice špatně vyhodnocena, mohlo by dojít k podexponování (příliš tmavý snímek) nebo naopak přeexponování (přesvětlení).
Péče o negativy, papírové snímky a optiku přístroje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-49
Zanedbáním péče o negativy, fotografie či objektiv (či další optiku fotografického přístroje) dojde ke znekvalitnění výslekdů práce fotografa.
Snímky plamene a velmi světlých předmětů
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-50
Pokud se nemá plamen ve snímku "ztratit", musí být okolí plamenu neosvětlené (světlost okolí musí být nižší než světlost plamene).
Opakovaná expozice negativu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-51
U velmi starých přístrojů bez automatického převinování filmů je nutné myslet na fakt, že je vždy po vytvoření snímku nutné film ručně převinout, jinak dojde k dvojexpozici (slepení dvou snímků).
Kontrast
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-52
Aby byly silně kontrastní předměty viditelné, musí být okolí v opačném kontrastním poli. Pokud umístíte osobu v černém oblečení k černému pozadí, zaniknou obrysy a vyniknou jen světlé části kompozice.
Nečistota skla okna a objektivu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-54
Průhled přes sklo okna a optiku přístroje, musí být perfektní a bezchybný, jinak je fotka kvalitou degradována (mj. i špatným automatickým zaostřením u moderních přístrojů). To je vidět obzvlášť při focení velmi světlých předmětů a nebe ("čmouhy, saze" na nebi).
Kopie snímků
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-55
Pokud je to možné, snímky znovu nefoťte (vyfocení papírové fotografie fotoaparátem). Nová kopie by byla nekvalitní - odlesky, navlnění papíru ad. Využijte proto vždy scanner scanner.
Snímek moře, řeky
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-56
Vodu nefoťte "z kopce". Nevypadá to přirozeně, je to matoucí.
Zamlžení objektivu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-57
Pokud přijdete z velmi chladného prostředí do teplého, vlhkost ze vzduchu se zkondenzuje na objektivu a optice přístroje.
Snímky v opilosti
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-58
Snímky udělané v silné opilosti nejsou kvalitní (rozmazané) a hrozí poškození fotoaparátu (pád, "utopení přístroje" a pod.).
Nesprávné překlopení snímku
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-59
Pozor na nesprávné svislé překlopení snímků (hrozí u klasického filmu) při výrobě fotek.
Blesk při focení v zrcadle
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-60
Při pořízení fotografie v zrcadle nepoužívejte blesk. Vznikne vadný snímek.
Snímek mobilního telefonu
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-61
Snímky mobilního telefonu vypadají lépe, pokud mobil svítí.
Oprava poškozených papírových snímků
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-62
Pokud nemáte negativ nebo snímek v datové podobě, fotografii slepte tak, aby to nebylo poznat (zezadu).
Nepovedené snímky obličeje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-63
Nepovedené snímky lidí a celebrit smažte. Není chybou foceného, že jsou snímky nekvalitní, ale chybou fotografa.
Použití úhlového objektivu při portrétování obličeje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-64
Na snímky obličeje nepoužívejte úhlový objektiv. Úhlový objektiv se využívá pokud chcete zachytit malý prostor a nebo naopak co nejvíce velkého prostoru na snímek.
Záběry z fotoateliéru
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-65
Snímky techniky ateliéru by se měly využívat jen pro učební účely, v praxi je fotografové nešíří (a nedělají).
Otisky prstů na negativu a papírových snímcích
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-66
Na papírové fotografie nesahejte rukama (dejte si je do šanonu), stejně tak u negativů.
Fotografie ohňostroje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-67
Pečlivě zvolte, odkud budete oňostroj fotografovat. Mělo by jít o otevřený prostor. Upozorňuji, že na focení ohňostroje jsou nutné širší znalosti o focení.
Snímkování pohybujících se předmětů
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-68
Abyste dosáhli kvalitních nerozmazaných fotografií pohybujících se objektů a subjektů, potřebujete mít jisté znalosti nebo je zapotřebí mít kvalitní digitální fotoaparát s možností scénických režimů, kdy fotoaparát většinu "práce" udělá za vás.
Snímky fontán a tekoucí vody
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-69
Snímky fontány a tekoucí vody vypadají lépe, pokud se fotí v protisvětle.
Zachycení barev
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-70
Pokud má fotka kvalitní barvy, určitě ji neodbarvujte. Odbarvení se má užívat tam, kde je silný rozdíl kontrastů ve snímku a snímek se tak zkvalitní (podobné platí i u tónování).
Červené oči při použití blesku
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-71
U moderních přístrojů využívejte předblesk a vyhnete se tak efektu červených očí.
Focení papíru
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-72
Snímek papíru upravte v počítači tak, aby vypadal bíle. Nejsnáze toho docílíte upravením kontrastu a světlosti.
Kontrast a saturace při focení obličeje
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-73
U barev obličeje platí více než kdekoliv jinde, že by měly být přirozené. Nadměrný kontrast nebo saturace (sytost) barev může snímek znehodnotit (osoba vypadá jako "spálená" od sluníčka).
Nadměrné množství růžové ve snímku
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-74
Nepřebarvujte snímky úpravou sytosti barev do růžova. Efekt nebude dobrý.
Vyvážení bílé
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-75
Věnujte se skutečnosti, zda máte na přístroji zapnuto vyvážení bílé barvy. Snímky budou lepší a budou lépe odlišitelné prvky ve fotografii.
Saturace barev
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-76
Fotky, které v počítači dodatečně přesaturujete nemusí vždy vypadat dobře. Naopak mírné dosaturování snímků, které jsou focené v zimě za sněhu nebo za nepřítomnosti slunečního světla, mohou vypadat lépe.
Příliš zelená fotografie
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-78
Tónování fotografií do zelena a přemíra zelené barvy degraduje většinou kvalitu fotografie. Fotografie by měla být pestrá.
Jizvy, akné a kruhy pod očima
nejcastejsi-chyby-pri-fotografovani-77
Pokud to umíte, snažte se fotografii vyretušovat v nějakém grafickém programu. Především se pokuste odstranit jizvy, akné, kruhy pod očima ad.
Další chyby, rady a tipy pro začínající fotografy:
NEŽ PŮJDETE FOTIT
- pokud máte fotoaparát náročný na energii, určitě si kupte náhradní baterii, nestane se Vám potom, že přijdete kvůli vybíté baterii o skvělé fotografie
- náhradní baterii mějte nabitou, pokud ji nevyužíváte, občas ji dobijte (hlavně tehdy, pokud víte, že se vám může v daný den při focení hodit) - časem se totiž sama vybíjí
- nikdy nesmíte zapomenout paměťové médium např. ve čtečte SD karet! pokud jdete fotit, přesvědčete se, že je karta v přístroji nebo mějte u sebe náhradní kartu
- mějte dostatečně velkou paměťovou kartu, dělejte přiměřeně velké snímky (amatér kolem 3MB/1 snímek, profesionál kolem 5MB/snímek a více), pro neopakovatelné či exkluzivní snímky použijte formát RAW
- po smazání většího množství dat z karty ji naformátujte fotoaparátem
- pokud nechcete, aby vám nic uteklo, berte malý kvalitní kompaktní fotoaparát do batohu nebo do kabelky neustále s sebou
- "resetujte" fotoaparát po použití - nezapomeňte z minulého focení nastavit původní hodnoty (ISO, volič funkcí, vyvážení bílé, clona, expozice, přepnutí manuálního ostřední ad.)
VLASTNÍ POŘIZOVÁNÍ SNÍMKŮ
- popřemýšlejte co by vás bavilo fotit (většinou se začíná u květin, zvířat, domů, později se přechází na portréty lidí a na s určitými zkušenostmi můžete zkusit vyfotit pohyblivé předměty - sportovce, automobil, ad.)
- zjistěte si alespoň základní informace o kompozici a osvojte si pojmy (viz výše) jako příliš velký odstup, nedostatečný odstup, sbíhavé linie, přehnaná perspektiva, uříznutá hlava, nevhodné pozadí, špatně vyvážený záběr, ad.
- naučte se základní ovládání svého fotoaparátu, naučte se co který ovladač na přítroji dělá
- při pořizování fotek vždy kontrolujte jejich kvalitu na LCD displeji (světlost, vyvážení bílé ad.), nejlépe když si na přístroji nastavíte automatické náhledy (většinou se dají nastavit v řádu sekund, dostačující jsou 2-3 sekundy)
- máte správě nastavenou kompozici expozice a expoziční bracketing? (používejte histogram)
- pokud fotíte jedinečné a exkluzivní fotografie a máte pocit, že jsou velmi kvalitní nebo neopakovatelné, pořiďte je v surovém formátu RAW (před tím se ale přesvědčete, že máte dostatečně velkou paměťovou kartu, snímky RAW jsou velké)
- kontrolujte ostrost snímků na LCD displeji jejich přiblížením příslušným voličem
- pokud fotíte za šera nebo ve tmě, používejte stativ, pokud stativ nemůžete použít a nemáte alespoň stabilizovaný objektiv, tak určování expozičního času přizpůsobte aktuální ohniskové vzdálenosti používaného objektivu (tzn. nevolte nižší expoziční časy než je jedna setina použitého ohniska objektivu; např. při ohnisku 100 mm – ekv. kinofilmu volit maximálně čas 1/100 s)
- experimentujte - foťte z podhledu, nadhledu, nevšedních úhlů, ze stromu, fantazii se meze nekladou
ZPRACOVÁNÍ SNÍMKŮ V PC
- fotografie mažte až v počítači (nesmažete tak omylem kvalitní nebo všechny snímky "automatickým nacvičeným pohybem") po zkopírování všech snímků z karty
DALŠÍ RADY:
- máte již kvalitní fotopřístroj, než půjdete koupit nový, zamyslete se, jestli máte potřebné a kvalitní (ne kitové) "skla" (objektivy), jedině s těmi můžete dělat opravdu dobré fotografie pro velkoformátové použití
Zdroj grafiky: gawno.comDoprovodené texty: Zbyněk Mlčoch,
aktivní amatérský fotograf od roku 2004