Komora nesouhlasí, aby lékaři suplovali práci policie Česká lékařská komora obdržela návrh novely zákona o zbraních, která mimo jiné poměrně široce stanoví oprávnění, resp. povinnost lékaře ověřit v Centrálním registru zbraní (dále jen „CRZ“), zda je posuzovaná osoba (pacient) držitelem zbrojního průkazu.
___
___
Z navrhovaného znění novely zákona o zbraních vyplývá:
- Zákon o zbraních (dále jen „zákon“) počítá v jistých případech s uložením povinnosti a v jistých případech se stanovením oprávnění lékařů získávat informace o pacientech z Centrálního registru zbraní – podrobněji níže.
- Zákon umožňuje Policii ČR zjistit, kdo je registrujícím lékařem držitele zbrojního průkazu, nemá-li držitel registrujícího lékaře, může Policie ČR určit lékaře, který je povinen posudek vystavit. Informace o registrujícím lékaři poskytne Ministerstvo zdravotnictví ČR.
- Zjistí-li nebo nabude-li lékař podezření, že pacient trpí nemocí, vadou či stavem vylučujícím nebo omezujícím zdravotní způsobilost podle tohoto zákona (vyhl. č. 493/2002 Sb. , o posuzování zdravotní způsobilosti k vydání nebo platnosti zbrojního průkazu a o obsahu lékárničky první pomoci provozovatele střelnice, v platném znění), je oprávněn ověřit v Centrálním registru zbraní, zda se jedná o držitele zbrojního průkazu, a informuje registrujícího lékaře.
- Pokud pacient v souvislosti s nakládáním se zbraní může bezprostředně ohrozit život či zdraví vlastní anebo jiných osob, má lékař povinnost ověřit v Centrálním registru zbraní, zda se jedná o držitele zbrojního průkazu. Je-li držitelem zbraně, vzniká oznamovací povinnost Policii ČR a informuje registrujícího lékaře.
- Má-li Policie ČR pochybnosti o zdravotní způsobilosti držitele zbrojního průkazu, může požádat registrujícího lékaře o přezkoumání způsobilosti ve lhůtě jednohoměsíce, nestanoví-li Policie ČR jinou lhůtu (tuto možnost má Policie ČR i dle současného znění).
- Zjistí-li registrující lékař změnu zdravotního stavu vylučující nebo omezující zdravotní způsobilost, je povinen vydat nový posudek, jež předá současně Policii ČR, případně zaměstnavateli. Je-li potřeba odborných vyšetření, informuje rovněž Policii ČR a uvede závěr, zda pacient ohrožuje na životě nebo zdraví v případech držení zbraně sebe či jiné osoby.
Oprávnění nahlédnout do CRZ má podle novely každý lékař, který nabude důvodné podezření, že pacient trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, zatímco povinnost nahlédnout do CRZ nastává podle navrhovaného znění v případech, kdy lékař zjistí, že zdravotní stav pacienta může v souvislosti s nakládáním se zbraní představovat bezprostřední ohrožení jeho života nebo zdraví anebo života nebo zdraví jiných osob.
Velmi komplikovaný technický systém Takto neurčitě a obecně formulované oprávnění kteréhokoli lékaře ve skutečnosti povede k tomu, že každý pacient, u něhož na základě lékařského vyšetření ošetřující lékař nabude důvodné podezření, že trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, bude bez ohledu na skutečnost, zda je držitelem zbrojního průkazu, lékařem prověřen v CRZ, aby lékař předešel možnému postihu pro případ, že by tvrzení posuzované osoby o tom, že tento průkaz nedrží, nebylo pravdivé. Důsledkem navrhované novely bude nutnost prověřovat v centrálním registru zbraní CRZ každého pacienta, jehož zdravotní stav neodpovídá podmínkám stanoveným prováděcím předpisem upravujícím zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, což mimo jiné povede k prodloužení času určeného k vyšetření, které s touto oblastí v drtivé většině případů nebude vůbec souviset.
Za závažný nedostatek novely je možno považovat i to, že její navrhovatel neřeší problematiku technického přístupu poskytovatelů zdravotních služeb do CRZ. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že procentuální vybavenost ordinací v ČR výpočetní technikou a možnosti dálkového přístupu nejsou v současnosti optimální. V primární péči je pouze 80 % lékařských praxí vybaveno příslušným SW a HW. V sekundární péči (psychiatři a jiní ambulantní specialisté) není aktuální situace známa, ale lze zde předpokládat ještě nižší vybavenost. Rovněž je nutno namítat nedostatečné síťové pokrytí (internet) ČR, které není dostupné ve všech oblastech ČR. Dále je sporné, zda je centrální registra zbraní CRZ i jinak připraven a technicky zajištěn k dálkovému přístupu poskytovatelů zdravotních služeb (např. limity současně přihlášených oprávněných uživatelů-poskytovatelů).
Jakým způsobem bude zajištěn on-line provoz? Jakým způsobem má postupovat lékař v případě technické nemožnosti do CRZ nahlédnout? Jakým způsobem se poskytovatelé zdravotních služeb budou do CRZ přihlašovat? Bude vedena evidence přístupů do CRZ? Jedná se o zcela zásadní dotazy, které s ohledem na odpovědnost, která je na lékaře a poskytovatele zdravotních služeb přenášena, musí být dostatečně uspokojivě zodpovězeny. Navrhovatel novely rovněž neřeší úhradu nákladů spojených se zřízením dálkového přístupu do CRZ ani náhradu nákladů, které poskytovatelům zdravotních služeb v důsledku plnění této nové zákonem uložené povinnosti vzniknou.
Rovněž je nutno zdůraznit, že podle navrhovaného znění by do CRZ měl mít přístup každý lékař v České republice. Jedná se tedy o velmi komplikovaný technický systém, který klade zejména vysoké technické nároky na umístění dat (server) a jejich dostupnost v reálném čase oprávněným uživatelům.
Současně není znám mechanismus, jakým by Policie ČR získávala informace o registrujících lékařích žadatelů či držitelů zbrojního průkazu od Ministerstva zdravotnictví ČR, když MZ ČR těmito informacemi v současnosti nedisponuje. I z tohoto důvodu lze návrh považovat za nepromyšlený a nereflektující současný stav a možnosti jednotlivých subjektů podílejících se na plnění povinností dle zákona o zbraních.
V neposlední řadě je namístě vytknout návrhu zbytečnou komplikovanost, když požaduje, aby ověřování dat v CRZ prováděl lékař prostřednictvím poskytovatele zdravotní péče. Tato povinnost (resp. oprávnění) by měla být dána přímo poskytovateli zdravotní péče (legislativně správným by byl termín „poskytovatel zdravotních služeb“), neboť každý lékař poskytující zdravotní péči je buď sám tímto poskytovatelem, nebo zaměstnancem tohoto poskytovatele. Ve stávající podobě návrhu není ani konkretizováno, prostřednictvím jakého poskytovatele by mělo být ověření dat v centrálním registru zbarní CRZ realizováno.
Česká lékařská komora odmítá navrhované znění novely
ČLK odmítá navrhované znění Česká lékařská komora zcela odmítá navrhované znění, aby lékaři byli povinni prostřednictvím centrálního registru zbraní kontrolovat, zda jejich pacienti jsou, či nejsou držiteli zbrojního průkazu, a považuje za nepřijatelné, aby stát, respektive Policie ČR přenášely své povinnosti na lékaře. Komora navrhuje přepracovat navrhované znění zákona o zbraních týkající se postupu posuzování zdravotní způsobilosti držitelů zbrojního průkazu. Kontrolní a informační mechanismy by měly být v kompetenci zejména příslušného orgánu, do jehož činnosti tato agenda spadá, tj. Policie ČR. Lékaři by měli v doposud stanoveném rozsahu posoudit zdravotní způsobilost žadatele či držitele na základě konkrétního podnětu anebo vlastního uvážení. Současně komora nabízí Ministerstvu vnitra
spolupráci při přípravě novely zákona o zbraních a střelivu.
Návrh České lékařské komory k novele zákona o zbraních:
- Upravit dobu platnosti posudku o zdravotní způsobilosti držitelů zbrojního průkazu. Pro skupiny A, B, C by doba platnosti posudku o zdravotní způsobilosti nebyla delší než 5 let a pro skupiny D, E by doba platnosti posudku o zdravotní způsobilosti nepřesahovala 2,5 roku.
- Uvádět informaci o držení zbrojního průkazu jako povinnou informaci v průkazech totožnosti s právem lékaře tuto skutečnost ověřit.
- Zkrácení lhůty pro dostavení se držitele zbrojního průkazu ke zdravotní prohlídce v případech důvodného podezření Policie ČR, že došlo ke změně zdravotního stavu, která by mohla mít za následek ztrátu způsobilosti z 1 měsíce na 10 pracovních dnů.
- Zjistí-li registrující lékař u držitele zbrojního průkazu změnu zdravotního stavu, která má za následek ztrátu jeho zdravotní způsobilosti, anebo bude důvodné podezření, že držitel trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost držitele zbrojního průkazu, informuje příslušný útvar policie, který ve lhůtě 10 dnů vyzve držitele zbrojního průkazu k absolvování mimořádné lékařské prohlídky. Nedostaví-li se držitel zbrojního průkazu ve lhůtě stanovené příslušným útvarem policie, která nesmí být delší než 10 pracovních dnů, oznámí tuto skutečnost registrující lékař příslušnému útvaru policie. U držitele zbrojního průkazu skupiny D informuje příslušný útvar policie též bez zbytečného odkladu zaměstnavatele.
Česka lékařská komora odmítla novelu jako celek, neboť považuje za nepřijatelné a v praxi neproveditelné, aby lékaři nahlíželi v odůvodněných či zákonem vymezených případech do Centrálního registru zbraní, když tato činnost zcela nepochybně spadá do kompetence Policie ČR. Komora odmítá ukládání dalších povinností lékařům nad rámec poskytované zdravotní péče. V této souvislosti je nutno zmínit i nepříznivý postoj státu, který se v posledních letech snaží některé povinnosti, které by měly plnit příslušné správní či jiné orgány, přenášet bezplatně, stanovením povinnosti, na lékaře, s čímž komora dlouhodobě nesouhlasí a vyvíjí veškerou snahu k ochraně svých členů.
Zdroj: Česká lékařská komora,
Mgr. Daniel Valášek, právní kancelář ČLK
Registr zbraní po druhé (aktualizace léto 2016)
Při projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu (sněmovní tisk č. 677), Poslaneckou sněmovnou ČR uplatnil ministr zemědělství a poslanec Marian Jurečka pozměňovací návrh, kterým se opětovně snaží v § 20a uložit lékařům povinnost nahlížet do Centrálního registru zbraní v případech, kdy lékař nabyde důvodné podezření, že pacient trpí nemocí, vadou nebo stavem, které vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost podle zákona o zbraních.
Na jaře 2015 před projednáním návrhu zákona ve vládě se ČLK podařilo přesvědčit ministra vnitra o nereálnosti takového požadavku vůči lékařům. Novela zákona prošla řádným připomínkovým řízením a byla vládou ČR schválena v podobě, že lékař má mít možnost, nikoliv však povinnost do tohoto registru nahlížet. Postup, kdy ministr podává jako poslanec pozměňovací návrh k textu schválenému vládou, není obvyklý. ČLK nemá žádný důvod měnit svůj nesouhlasný postoj s uložením této povinnosti lékařům. Dne 19. 4. 2016 informoval prezident ČLK písemně ministra vnitra Chovance o skutečnosti, že ČLK s pozměňovacím návrhem poslance Jurečky nesouhlasí.
Posléze tuto věc s ministrem vnitra konzultoval osobně. Dne 5. 5. 2016 obdržela ČLK písemnou informaci ministra vnitra Chovance, že s návrhem poslance Jurečky nesouhlasilo ani Ministerstvo vnitra ČR, ani Výbor pro bezpečnost PS. Naopak byl předložen pozměňovací návrh, aby lékaři ověřovali své podezření, zda osoba nezpůsobilá k držení zbraně je, či není držitelem zbrojního průkazu, prostřednictvím Policie ČR. Pokud by tento návrh byl schválen, pak by lékaři neměli přístup do Centrálního registru zbraní vůbec.
Zdroj: MUDr. Milan Kubek,
prezident České lékařské komory