1. Registrace ve vyhledávačích
Prvním krokem po vytvoření webu by měla být jeho registrace do vyhledávačů. Na českém Internetu byste rozhodně neměli opomenout registraci do tří největších vyhledávačů (seznam vyhledávačů zde). V praxi nejvíc návštěvníků chodí z katalogu a vyhledávání na Seznamu.
Zároveň je dobré si vyhledat oborově specializované katalogy odpovídající zaměření vašeho serveru a zaregistrovat se do nich. Často mohou poskytnout více příchozích návštěvníků než všeobecné katalogy.
Možná vás to překvapí, ale stojí za to zvážit i registraci do méně známých katalogů. Pravděpodobnost, že samotný zápis v nich přiláká větší počet uživatelů, je sice minimální, ale zato jde o snadný způsob, jak získat zpětný odkaz pro zlepšení pozice ve vyhledávačích. I méně navštěvované katalogy totiž mívají slušný pagerank. Zajímavý seznam více než stovky českých katalogů najdete na těchto stránkách.
2. Podrobte nový web kritice
Jakmile dokončíte svůj nový web, můžete ho bezplatně zařadit do sekce kritika webu na odborných serverech, jako je např. Interval.cz, Jaknaweb.cz, Jakpsatweb.cz či Owebu.cz. Nejenže se dozvíte názor na svůj web, ale často dostanete i cenné rady od zkušených webmasterů. Navíc na web přilákáte návštěvníky a vybudujete si další zpětné odkazy.
3. Nebojte se dát o zajímavém webu vědět
Pokud jste právě zprovoznili novou službu či web s užitečnými informacemi pro širší skupinu lidí (nikoliv tedy komerční prezentaci firmy), rozhodně se nebojte oslovit média a poslat jim e-mail informující o novém serveru s prosbou o uveřejnění. Řada počítačových časopisů (ať už tištěných, či čistě internetových) má rubriku, ve které čtenáře seznamuje se zajímavými weby, a proto zkuste poslat e-mail i redaktorům připravujícím tuto rubriku. Možná budete příjemně překvapeni, když se zmínka o vašem webu objeví v příštím čísle časopisu.
4. Lišta s odkazy
V případě, že provozujete více internetových serverů, vyplatí se vytvořit si speciální lištu v horní části stránky, do které umístíte odkazy na všechny své weby. Objeví-li návštěvník jeden z vašich webů a zaujme ho, je velká pravděpodobnost, že se prostřednictvím této lišty podívá i na ostatní. Kromě toho si díky zpětným odkazům vylepšíte u všech svých webů pagerank. Podobnou lištu najdete i na stránkách Lupy.
5. Propagace v elektronické poště
Většina z nás pošle denně desítky e-mailů. Proč toho nevyužít pro propagaci webu? Lidé jsou zvědavi, s kým komunikují, a proto když na konec každého e-mailu či do signatury připíšete adresu svého webu, většina z nich se na web podívá, a pokud je zaujme, budou se na něj vracet.
6. Účast v diskusních fórech
Velice účinným prostředkem, jak dát o webu vědět, jsou diskusní fóra tématicky příbuzná s obsahem vašich stránek. Na Internetu je celá řada diskusních fór, do kterých denně přispívají desítky či dokonce stovky lidí, kteří se mohou stát vašimi potencionálními návštěvníky. Stačí se jen zapojit do diskuse s hodnotnými názory, snažit se poradit s dotazy přispěvovatelů a na závěr svého příspěvku přidat adresu s příznačným www.doprirody.com).àpopiskem (např. Tipy na pěkné výlety
7. Výměna odkazů
Další možností, jak zvýšit návštěvnost, je výměna odkazů s tématicky příbuznými servery, se kterými si vzájemně nekonkurujete. Ideálně by váš web měl jejich obsah doplňovat či rozšiřovat. Pro vytipování takových serverů lze použít např. Seznam.cz nebo služby pro měření návštěvnosti (Navrcholu.cz či Toplist.cz). Podle nich snadno vyberete weby s podobnou návštěvností, u kterých je nejvyšší pravděpodobnost, že na výměnu s vámi přistoupí. Pak už jen stačí umístit odkaz na svém webu a poprosit, zda by také neumístili odkaz u sebe. V případě kladné reakce získáte další zpětný odkaz a můžete zkusit nabídnout i další formu spolupráce v podobě výměny ikonek nebo dokonce reklamního prostoru. Ještě před výměnou odkazů doporučuji zjistit si pagerank daného webu, k čemuž lze použít např. www.prchecker.info.
8. Vytvořte si vlastní chybovou stránku 404
Neponechávejte nic náhodě a vytvořte si vlastní chybovou stránku 404 s odkazem nebo rovnou přesměrováním na hlavní stránku. Zvlášť po změně struktury webu se často stává, že vyhledávače ještě nemají aktualizovanou svoji databázi, a tak mohou odkazovat na vaši již neexistující stránku. Pokud ponecháte standardní chybové hlášení, zbytečně přijdete o návštěvníky. Zároveň se snažte co nejméně měnit strukturu webu. Obzvlášť, když jednotlivé stránky mají vysoký Google Pagerank. Ten se totiž počítá pro každou stránku zvlášť a po jejím smazání a nahrazení stránkou s jinou adresou tak zbytečně přijdete o dlouho budovanou pozici stránky ve vyhledávači.
9. Zapojte se do systému výměnné reklamy
Jakmile návštěvnost webu dosáhne alespoň stovky unikátních návštěvníků denně, využijte toho a zaregistrujte se do jednoho z mnoha výměnných reklamních systémů. Osobně se mi při propagaci svých webů nejlépe osvědčil Billboard.cz, a to jak pro široký počet nabízených reklamních formátů, ale i z hlediska účasti významných serverů.
Účinnost bannerové reklamy je v současné době velmi nízká a jen u velmi dobrých bannerů se CTR přehoupne přes jedno procento. Nejvíc se mi osvědčily méně obvyklé rozměry bannerů (Vertical banner 120x240 a Square Button 125x125). Naopak za jeden z nejméně účinných považuji klasický banner s rozměry 468x60. Lidé už jsou nejspíš zvyklí, že v tomto formátu bývá reklama nejčastěji, a tak ho přehlíží.
10. Připomeňte se návštěvníkům pomocí newsletteru
Hlavním předpokladem toho, aby se návštěvnici na váš web často vraceli, je pravidelně aktualizovaný zajímavý obsah. Obvykle je třeba se návštěvníkům jednou za čas připomenout a upozornit na nový obsah. A právě k tomu je ideální newsletter. Aby si do něj uživatelé svoji e-mailovou adresu zaregistrovali, musíte je nejprve přesvědčit o tom, že zasílané informace budou opravdu užitečné. V případě serveru DoPřírody.com registrovaní uživatelé pravidelně dostávají do své e-mailové schránky tipy na nové výlety s odkazem na podrobný článek uveřejněný na webu.
V případě, že provozujete zajímavou službu, která vyžaduje registraci, máte situaci snadnější. Řada uživatelů totiž nechá při registraci zatržené políčko "Chci pravidelně dostávat informace o novinkách", a tak je není nutné zvlášť přesvědčovat o registraci do newsletteru.
Získání návštěvníků, kteří se budou pravidelně vracet na váš web, při minimálních nákladech na propagaci, je vždy běh na dlouhou trať. Dosažení pravidelné denní návštěvnosti řádově ve stovkách unikátů obvykle trvá minimálně půl roku, často i déle. Čím vyšší už je ale návštěvnost, tím více prostoru se vám otevírá pro její další zvyšování (více kreditů pro bannerovou kampaň či možnost výměny odkazů s významnějšími weby).