Dobré dopoledne, dnes je čtvrtek 21.11.2024, svátek slaví Albert, zítra Cecílie.

Nevěřte reklamním sloganům - Kinder, Nimm2, Activia, Actimel pohledem Foodwatch

neverte-reklamnim-sloganum-kinder-nimm2-actimel-pohledem-foodwatch
neverte-reklamnim-sloganum-kinder-nimm2-actimel-pohledem-foodwatch
Německá organizace Foodwatch se zaměřila na potravinový průmysl. Je skutečně pravdivé vše, co se nám výrobci v reklamě snaží namluvit? Francouzský spisovatel Albert Camus prohlásil, že lhát neznamená jen říkat nepravdu, ale především říkat víc, než je pravda. Tento trik mistrně ovládá potravinářský průmysl. Alespoň podle německé organizace Foodwatch
.
___
___


Ta na svých webových stránkách sestavila seznam mistrů v klamání zákazníků. Jsou mezi nimi i produkty běžně dostupné v Česku – Kinder mléčné řezy, bonbony nimm2 anebo jogurtový nápoj Danone Actimel.

Uživatelé Foodwatch mohou volit, která společnost používá nejnestoudnější lež, aby prodala co nejvíc svých „pochoutek“. „Vzhledem ke každodenním výmyslům potravinářského průmyslu, kterým musí zákazník čelit, máme plné právo být pořádně naštvaní,“ řekla zakladatelka kampaně Anne Markwardtová.

Česká pozice vybrala několik produktů a porovnala jejich české reklamní slogany s tvrzením organizace Foodwatch:

Bonbony nimm2 Soft

ČESKÝ REKLAMNÍ SLOGAN: „Pokud má vaše dítě rádo sladkosti víc než cokoli na světě a máte-li rádi vaše dítě víc než cokoli na světě, dejte mu nimm2. Nimm2 Soft jsou šťavnaté žvýkací bonbóny plněné ovocnou šťávou a potřebnými vitamíny. Nimm2 Soft ovocné žvýkací bonbóny, které má vaše dítě rádo a vitamíny, které potřebuje. Nimm2 Soft vitamíny a sladkosti.“
FOODWATCH: Již od roku 1962 se výrobce Storck snaží namluvit lidem, že vyrábí „lepší“ sladkosti. Produkty nimm2 však nejsou o nic lepší ani zdravější než jiné sladkosti. Ovocné šťávy je v nich minimum a hroznový cukr nemá oproti normálnímu žádné výhody.   Třistagramové balení ve skutečnosti obsahuje 15 mililitrů ovocné šťávy, která se v jednom pytlíčku promíchá s 200 gramy anebo 69 kostkami cukru. Zmíněný umělý koktejl vitamínů je nejen zcela zbytečný, ale i velmi problematický. Děti totiž mohou nabýt dojmu, že sladkosti jsou stejně důležité a plné živin jako ovoce a zelenina. Právě pro děti je však jasná dělicí čára mezi sladkostmi a ostatními potraviny nadmíru důležitá. Výrobci cukrovin nesmějí dětem sugerovat, že jejich produkty jsou zdravé, nebo dokonce nepostradatelné.

Mléčný řez Kinder

ČESKÝ REKLAMNÍ SLOGAN: „Nechte se zlákat báječnou chutí našlehaného mléka ochuceného medem uprostřed kakaových piškotů. To vše nabízí Kinder Mléčný řez, chlazená svačinka, která si uchovává kvality čerstvého mléka, je bez barviv a konzervačních látek. Skvěle chutná, je lehká, výživná s obsahem vitamínů a minerálních látek.“
FOODWATCH: Lehká, výživná, s vitamíny – kdo by snad myslel na ovoce a zeleninu, mýlí se. Jde o produkt, který se skládá ze 60 procent z tuku a cukru. Oproti Kinder mléčnému řezu je i šlehačkový dort dietka, v průměru totiž obsahuje méně kalorií, cukru i tuku. Na kritické otázky organizace Foodwatch se výrobce Ferrero rozhodl neodpovědět. Ferrero má navíc ve zvyku své produkty spojovat se špičkovými sportovci. Novodobí gladiátoři dětem každodenně vyprávějí, že čokoláda, čipsy a uzeniny patří k jejich životnímu stylu a že díky nim dosahují takových dobrých výsledků.

Jogurty Danone Activia

ČESKÝ REKLAMNÍ SLOGAN: „Osmdesát procent žen trpí potížemi se zažíváním. Activia může pomoci za 15 dní. Budete se smát, ale vždycky jsem si přála chodit pravidelně na toaletu, jenže moje zažívání si dlouho dělalo, co chtělo. Tak jsem si řekla dost a začala jíst denně Activii. A musím říct, že moje zažívání je teď mnohem pravidelnější. Activia od Danone je mléčný výrobek, který můžete konzumovat v rámci vyvážené stravy a zdravého životního stylu.“
FOODWATCH: Activia coby zázračná zbraň proti nafouklému břichu, která reguluje zažívání? Nafouklé jsou především reklamní sliby a cena produktu! Drahý jogurt nedokáže regulovat zažívání. Neumí léčit ani zácpy, ani problémy s trávením. Minimální pozitivní efekt Activie mohou mít i přírodní jogurt, sušené švestky a procházky. Hodně peněz, málo užitku. Danone to ví a na svých amerických webových stránkách to dokonce přiznává, a proto v nedávné době sázelo spíš na city než na studie a fakta. Údajní opravdoví uživatelé básní, jak z nich Activia udělala zdravé, hubené a šťastné lidi. To vše samozřejmě Danone nemůže dokázat.

Čokoláda Kinder Chocolate

ČESKÝ REKLAMNÍ SLOGAN: „Extra porce zdravého mléka!“
FOODWATCH: Kinder Chocolate svůj produkt prodává s důrazem na „mléčné srdíčko“. Kdyby však chtěla vaše ratolest pokrýt svou denní potřebu kalcia mlsáním Kinder Chocolate, musela by sníst třináct tyčinek, což odpovídá 48 kostkám cukru a půlce másla.

Jogurtový nápoj Danone Actimel

ČESKÝ REKLAMNÍ SLOGAN: „Žijete naplno každý den? Za každého počasí? Actimel je plný kultur L’Casei Defensis, díky kterým pomáhá posilovat přirozenou obranyschopnost. V určitém věku se obranný systém rozvíjí, a v jiném naopak slábne. Vždy ho ale můžete posílit pitím Actimelu. Protože Actimel s L’Casei Defensis může zvýšit aktivitu vaši imunitních buněk až o 25 procent. A se silným obranným systémem si můžete užít každý okamžik vašeho života v jakémkoli věku. Přesvědčte se sami.“
FOODWATCH: Každý jogurt trochu aktivuje imunitu. Actimel je navíc dražší a obsahuje ve srovnání s běžnými přírodními jogurty dvakrát tolik cukru. Vědecké důkazy pro jeho účinnost neexistují. Žádná ze studií věnujících se Actimelu nedokazuje, že by produkt chránil před nachlazením. Kdyby Actimel opravdu dokázal zlepšit imunitu anebo ji zásadně změnil, byl by to lék a nesměl by se prodávat v supermarketech. Běžně imunitu posilují i kefír a kyselé zelí. Na rozdíl od nich je však Actimel opravdovou cukrovou bombou. Deset až dvanáct procent cukru dělá z údajného léku tekutou sladkost.


Zdroj: Petr Matějček, www.ceskapozice.cz