Dobrý podvečer, dnes je neděle 22.12.2024, svátek slaví Šimon, zítra Vlasta.

Autobusy Ikarus 280 - staré kloubáky a nostalgická vzpomínka

ikarus_ikona.jpg"Pojedeme kloubákem," slýchával jsem kdysi otráveně na zastávkách autobusů, když to jedna osoba sdělovala druhé, stojící zády k přijíždějící "čabajce." A v duchu jsem vzpomínal na má mladší léta, když jsem tehdy celý promrzlý čekal na tohoto dlouhatananánského krasavce.
 
 

 

Je to už mnoho let, které uchovaly mou vzpomínku. Tehdy jsem maličký, čekal v obrovském mrazu s otcem na autobus, jeli jsme k němu do zaměstnání. Vzpomínám si, že byla zima, tma a pochmourno. Do jisté míry s očekáváním jsem čekal na červený zázrak a tehdy jsem byl moc rád, že kloubák přijel a že nemusíme jít k taťkovi do práce nějakých 10 kilometrů pěšky. Byl jsem tedy vděčný i za ten kloubák.

Nicméně když se vrátím o pár let zpět, kdy lidé na zastávkách říkávali zklamaně "pojedeme kloubákem," není se zase čemu až tak divit. Ke kritice patří, že Ikarusy byly autobusy s nepohodlnými sedačkami, byly velmi studené a takřka nevytopitelné (nebo se o to řidiči ve svých uzavřených kabinkách, kde teplo bylo ani nesnažili). Pohodlnosti nepřidalo ani to, že byly hodně hlučné. Dodnes si dovedu vybavit ten zvuk řazení, kdy jsem pochyboval, že dojedeme na místo určtění. 

Jenže Ikarusy 280 měly i své kladné stránky - patřila mezi ně vysoká spolehlivost - nastartovaly i v -15 stupních! K opravě jste nepotřebovali jako u nových autobusů počítač, ale stačilo vám obyčejné kladivo a šroubovák. No jo ... nostalgie :)

Ještě pár fotek a technické údaje - provedení autobusu v modro-bílé a červeno-bílé, fotografie interiéru vozidla a technické informace: 

 

Ikarus 280 - čabajka - zevní pohled, barva červeno bílá

ikarus.jpg - Ikarus 280 - čabajka - zevní pohled, barva červeno bílá
Ikarus 280 - čabajka - zevní pohled, barva modro bílá
ikarus2.jpg - Ikarus 280 - čabajka - zevní pohled, barva modro bílá
Ikarus 280 - čabajka - vnitřní pohled (interiér)
ikarus4.jpg - Ikarus 280 - čabajka - vnitřní pohled (interiér)

 


Technické informace:

Rok výroby 1988
Zařazen do provozu 1988
Vyřazen z pravidelného provozu v letech 2000-2008
Výrobce: Ikarus, továrna na karoserie a autobusy, Budapešt, Maďarská lidová republika
Výrobní číslo: 280-XX-XXXX-XX

Délka vozu: 16 500 mm
Šířka vozu: 2500 mm
Výška vozu: 3 160 mm
Rozvor náprav: 5 600/6 200 mm
Hmotnost prázdného vozu: 13 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 57/69
Typ motoru: RÁBA-MAN D2156 MT6U
Výkon motoru: 162 kW (220 k)

Autobus Ikarus 280 je dvoudílné třínápravové článkové vozidlo se samonosnou karoserií a vzduchovým vypružením o délce 16,5 metru. Použitý motor RÁBA-MAN D 2156 MT6U je ležatý vznětový přeplňovaný šestiválec o výkonu 162 kW, spolu se šestistupňovou mechanickou převodovkou Csepel je umístěn pod podlahou v přední části vozidla a pohání druhou nápravu. Čtyřdveřové městské provedení nabízí 37 míst k sezení a 103 k stání, dvoudveřové linkové provedení má 57 míst k sezení a 59 ke stání.