___
Než budete pokračovat ve čtení, podívejte se nejprve na toto video:
Jak jste video vyhodnotili?
Pravděpodobně jste ve své mysli zachytili tři dojmy:
1. skinhead, který se chystá napadnout stojící dívku;
2. skinhead napadá staršího muže;
3. skinhead zachraňuje stejného muže, kterého před chvílí napadal.
Velmi povedená reklama na britský Guardian, která ukazuje, jak důležité je podívat se na věci z různých úhlů pohledu. Stává se vám, tak jako při sledování této reklamy, že se v prvním dojmu zmýlíte? Pokud říkáte, že ne, potom jste výjimečný, bohem obdařený člověk, nebo se ještě moc neznáte. To, že dokážeme v mžiku vyhodnotit situaci a udělat si tzv. „první dojem“, je přirozené. Nemít tuto schopnost, nepřežili bychom. Škoda jenom, že většina z nás si s prvním dojmem vystačí.
První dojem je klíčový ... a máme jasno
O druhý, třetí a další se mnohdy ani nepokoušíme. Pár známých klišé příkladů: žena za volantem, malé dítě, Rom v metru, blondýna. Obvykle máme rychle jasno v tom, jak se věci mají… Vezměme skina z Guardianu. První dojem byl jasný, druhý ještě jasnější, ale až ten třetí nám ukázal, o co opravdu jde. A tak ti, kteří si vystačí s prvním dojmem (a je jich většina!), se velmi často spletou. A jestliže se spletou, nemohou si nikdy pořádně porozumět s ostatními ani se sebou. Jednoduše, pokud se chceme dobrat podstaty a porozumět si, je nutné se na věc podívat z více úhlů pohledu. Dejme si tedy pozor na naše první dojmy, předsudky, předpoklady! Z jednoho úhle pohledu uvidím pouze malou, omezenou část celku. A mohu se škaredě zmýlit!