Dobrý večer, dnes je čtvrtek 21.11.2024, svátek slaví Albert, zítra Cecílie.

Jak ušetřit za telefon, telefonování a SMS - tipy, rady, informace

jak_usetrit_za_telefon_telefonovani_sms.jpgNa našem trhu s telekomunikačními službami lze najít celou řadu způsobů, jak výrazně ušetřit na účtu za telefon. Jednak v ceníku operátorů jsou určité tarify čí balíčky, které operátoři někdy vůbec nepropagují, ale je možné si je zřídit. Další významnou možností, jak ušetřit, je používání internetu i k telefonování. Pojdˇme se podívat na některé konkrétní možnosti.

 

___

___

SMS zdarma do všech sítí - internetové brány

Vodafone

Vodafone umožňuje odesílání SMS zpráv zcela bez omezení. SMS má standardní délku 160 znaků a je možné vyplnit i vlastní telefonní číslo. Příjemce tak může na SMS, kterou mu odesíláme přes internet jednoduše odpovědět ze svého mobilního telefonu. Můžeme psát i text nad 160 znaků a text bude rozložen do adekvátního počtu jednotlivých SMS. Jediné, co musíme před odesláním SMS udělat, je opsat kontrolní 5-ti místný kód.

O2

O2 bohužel stále jako jediná ze všech tří operátorů omezuje délku jedné odesílané SMS zprávy na 60 znaků. Chceme-li tedy napsat delší text, musíme dotyčnému příjemci napsat více kratších zpráv. Další omezení je, že můžeme odeslat maximálně 100 zpráv v jeden den, což asi většině běžných uživatelů vadit nebude.

T-mobile

T-Mobile ještě v roce 2008 ještě vůbec neumožňoval odesílání SMS zdarma pro všechny. SMS přes internet dovoloval odesílat pouze svým zákazníkům, kteří mohli odeslat 20 SMS zpráv měsíčně z internetu zdarma. Toto omezení již v současné době neplatí a stejně jako u Vodafonu mohou SMS odesílat všichni. Délka jedné zprávy může být plných 160 znaků. Jako odesílatel se příjemci zobrazí t-zones, takže na zprávu nelze přímo odpovědět. Po zalogování do t-zones se zobrazí telefonní číslo odesílatele a zalogování má i tu výhodu, že je možné poslat větší počet SMS (rozdělení textu po 160 znacích do příslušného počtu SMS) a hlavně je možné posílat zdarma i MMS!!! Stejně jako u Vodafone se zadává kontrolní řetězec. Z této SMS brány lze odesílat jednu zprávu za 30 sekund.

 

 


Telefonování zdarma nebo za nízký poplatek přes internet - Skype, VoIP

Skype

Skype – ušetří domácnost i firma, technické nároky


Pod označením Skype se skrývá populární prográmek a zároveň celosvětový systém pro IP telefonii. Samotný program lze zdarma stáhnout přímo z adresy http://www.skype.com a jeho velikost je cca. 9,5 MB. Za poslední dva roky si tento program stáhlo už víc než 53 milionů uživatelů! Instalaci zvládne i úplný laik, u registrace stačí zvolit jméno a heslo. S programem si poradí většina dnes používaných počítačů (procesor min. 400 MHz, paměť128 MB RAM a 10 MB místa na disku), takže pokud nemáte na stole počítač starší než 8 let nemusíte se obávat žádných komplikací. Pro telefonování přes Skype stačí i pomalejší linka např. klasické vytáčené připojení (rychlost cca. 56 kb/s). Připojení přes mobil tzv. GPRS je však pro Skype nevhodné (je velmi pomalé a navíc má velmi vysokou odezvu (latenci). Pro telefonování nezbytný mikrofon pořídíte v každé prodejně počítačů již od 80 Kč, sluchátka spolu s mikrofonem vás přijdou na cca. 150 Kč. Skype je vlastně komunikační program velmi podobný populárnímu ICQ. V samostatném okně po zpuštění programu vidíte který z vašich přátel je připojen (on-line) a kdo má počítač vypnutý. Pokud někoho v kontaktech nemáte můžete si ho vyhledat pokud znáte jeho přezdívku, jméno nebo město v kterém bydlí.

Kliknutím na kontakt zahájíte volání a pokud je volaný připojen už vám nic nebrání volat dlouhé hodiny zcela zdarma – nezaleží přitom jestli voláte na počítač ve vedlejší ulici nebo kamarádovi do Austrálie. Podobně jako u mobilních telefonů je možné sestavit konferenční hovor a mluvit až se 4 lidmi najednou. Skype umožňuje i přenos obrazu, takže pokud máte počítač vybavený kamerkou (nejlevnější pořídíte za 300 Kč, kvalitnější začínají na ceně 1000 Kč) a dostatečně rychlé připojení (pro přenos videa alespoň 256 kb/s) můžete volajícího i vidět. Přes Skype se nechají posílat i větší datové soubory, takže v průběhu hovoru můžete volajícímu posílat třeba fotografie z poslední dovolené. Skype umožňuje i objednání klasického telefonního čísla (bohužel ne českého) – to už si však musíte zaplatit a potom už jsou pro vás dostupné všechny klasické telefony a i vám můžou přátelé volat třeba z mobilního telefonu.


Pro koho je volání přes Skype vhodné?

Skype lze tedy vřele doporučit všem domácnostem, které mají připojení k Internetu. Vaše ratolesti můžou volat svým kamarádům dlouhé hodiny a nebudou utrácet drahý kredit na mobilu, rodiče můžou být v každodenním kontaktu se svými dětmi které studují nebo pracují v jiné zemi, maminky na mateřské dovolené si zas mohou vzájemně prozrazovat své radosti a starosti související s výchovou svých ratolestí.

Ačkoliv Skype je určen především pro komunikaci domácích uživatelů dovedu si představit, že uspoří nemalé finanční prostředky i v malých a středně velkých firmách kde většina zaměstnanců disponuje počítačem připojeným k Internetu. Navíc je velmi vhodný zejména pro firmy zabírající se on-line prodejem svého zboží. Jakýkoliv zákazník, který má stejný program nainstalován (a v Česku jsou jich desítky tisíc) si může zboží objednat telefonicky nebo si prostě nechat vysvětlit věci které ho na produktu zajímají. Abychom byli konkrétní – není to tak dávno co jsem kupoval dětský kočárek, autosedačku, postýlku a prodávajícího jsem se několikrát dokonale proptal na všechny výhody a nevýhody zboží o které jsme měli zájem. A prodávající mi jednou odpověděl ze skladu, jednou z kanceláře a večer jsem majitelku zmiňované firmy zřejmě také zastihnul někde doma. Nikoho z nás přitom dlouhé telefonáty nestály ani korunu a s vybraným kočárkem, postýlkou i autosedačkou jsme spokojeni dodnes.


IP telefonie pro náročnější domácnosti a všechny druhy firem.

Zatím co populární program Skype postačuje většině domácností pro volání z počítače na počítač, většina firem a náročnějších domácností potřebuje plnohodnotnou náhradu za pevnou linku a zde již klasický Skype nestačí. Firemní uživatel většinou potřebuje spolehlivou telefonickou linku z vlastním číslem, z které může volat na jakýkoliv telefon na světě ovšem s nižšími finančními náklady než při využití klasické pevné linky nebo mobilního telefonu. Na světě v současnosti existují už tisíce poskytovatelů IP telefonie pro českou firmu či domácnosti je však výhodnější volit z řad českých poskytovatelů, protože mají zákaznickou podporu v češtině a většinou i výhodnější sazby pro volání do sítě Českého Telecomu a českých mobilních operátorů.


Co ke klasické VoIP telefonii potřebujeme a jaké jsou počáteční náklady?

Nároky na rychlost a kvalitu internetového připojení jsou v tomto případě o něco vyšší než při použití programu Skype. Kdo to myslí s IP telefonií vážně měl by vědět, že jako absolutně nevhodné je připojení přes GPRS/EDGE, CDMA a Dial-up. U bezdrátového připojení obecně známého pod označením WiFi, je potřeba dát pouze pozor, aby rychlost nebyla nižší než 128 kb/s a průměrné zpoždění (latence) nebylo naopak vyšší než 100 ms. Zavolat si můžete samozřejmě i s nižší rychlostí (min. 32 kb/s), ale pouze s využitím speciálních úzkopásmových kodeků a ne každý operátor tuto možnost nabízí. ADSL a kabelové připojení nabízí v současnosti již dostatečné rychlosti u všech svých tarifů, takže v tomto ohledu se tento druh připojení jeví jako nejvhodnější.

Kromě rychlého připojení budete potřebovat i telefonní přístroj, který je svým vzhledem i funkcemi velmi podobný přístrojům na jaké jsme zvyklý s klasické pevné linky. Objednat si ho můžete téměř v každém internetovém obchodě nebo přímo u operátora kterého si pro IP telefonii zvolíte. Ani ke klasické IP telefonii samozřejmě není nutný nějaký přístroj (postačí sluchátka, mikrofon a softwarový telefon), ale toto řešení vyžaduje zapnutý počítač připojený k Internetu. Ceny nejlevnějších přístrojů pro IP telefonii začínají na částce cca. 2000 Kč.

 

Výhody a nevýhody VoIP

Jedinou nevýhodou Internetové telefonie je závislost na kvalitním internetovém připojení – kde není připojení – není ani IP telefonie. Velkou výhodou je naopak velká úspora nákladů na volání zejména u firem s velkým počtem hovorů do zahraničí a volání zdarma v rámci jednotlivých poboček větších firem vybavených IP telefony. Navíc IP telefonie nabízí i mnoho nadstandardních výhod ne zcela samozřejmých u klasických telefonních služeb. Můžete si vybrat své vlastní telefonní číslo nebo i několik čísel pro jednu linku, přesměrování hovorů je velmi snadné a rychlé, přenos nevyčerpaného kreditu do dalších měsíců je samozřejmostí, faxování již pro IP telefonii také není problém, stejně jako záznamník a novinkou je kaskádovité vyzvánění na předem určených tel. číslech.

Vzhledem k tomu, že první VoIP operátor začal nabízet své služby již v roce 2002 a takzvané „plenkové období“ již má IP telefonie v Česku také za sebou (2004-2005) můžeme se v tomto roce těšit na její opravdový masový rozvoj. Ekonomicky uvažující firma, která IP telefonii ještě nevyužívá by tedy o volání přes Internet měla hodně rychle začít uvažovat. 

 

 

Volba operátora

Při volbě operátora je důležité kromě samotných cen za volání sledovat i způsob tarifikace. Někdo si účtuje hovor po sekundách někdo po minutách. Zejména při kratších hovorech je účtování po minutách méně výhodné. Dále je důležité jestli má operátor pevně stanovený měsíční paušál nebo jestli si můžete přikupovat kredit podle svého vlastního uvážení. Důležité je také jestli má váš operátor uzavřen „peering“ – jakousi dohodu s ostatními VoIP operátory jejichž zákazníkům potom rovněž můžete volat zadarmo.

K nejznámějším VoIP operátorům v České republice patří například. společnost Mattes AD (služba 802.vox), Ipex (služba VoIPEX), FAYN.cz (služba Fayn) nebo CESNET (národní síť spojující VŠ, některé střední školy, nemocnice a knihovny). Vybrat si však můžete z několika dalších známých VoIP operátorů jako LAM plus, ha-vel, Pro-Tel, Opava NET, Voinet, Český Bezdrát nebo slovenský 4Consult. 

 


 

Ufon - revoluce ve volání díky nezpoplatněným nejdůležitějším službám

Průměrná částka, kterou jsme schopni za měsíc utratit, přesahuje 500 Kč. Ne každý z nás však asi měsíc co měsíc sleduje konkurenční nabídky a pečlivě je porovnává se svým účtem. Přitom například mobilní operátor U:fon nabízí volání v síti zdarma, což znamená jediné – v rodině spolu můžete hovořit zdarma. Stačí si jen pořídit mobilní telefony od U:fona. Že vám volají často i kamarádi, kteří jsou u jiných operátorů? Žádný problém – za každou minutu, kterou s vámi provolají, vám U:fon vrátí jednu korunu z vaší faktury. Pokud už se vám tedy nad rámec nulového paušálu podařilo něco utratit. Ročně tak s U:fonem můžete ušetřit za volání a SMS kolem 30 % ze současné fakturované částky.

 


Levné telefonování mobilním telefonem

Nejoblíbenějším a nejrozšířenějším způsobem telefonování u nás jsou určitě mobily. Všichni operátoři nás neustále zaplavují obrovským množstvím "supervýhodných nabídek", které často ale zase tak výhodné nejsou. Některé možnosti ale operátoři neinzerují a i na jejich vlastních stránkách jsou schovány někde hluboko.

První z nich, kterou bych chtěl zmínit je starý tarif operátora Vodafone s názvem Odepiš. Tento tarif nabízel operátor už od svého vzniku ještě pod původním názvem Oskar. Na jeho stránkách jej po otevření odkazu s přehledem tarifů na první pohled ani neuvidíme, protože je schován pod záložkou Ostatní tarify, kde je uveden jako jediný "ostatní". Tarif Odepiš nabízí pro někoho až neuvěřitelně nízký měsíční paušál 11,90 Kč (všechny ceny v článku uvádím včetně DPH). Za tuto cenu získáme celých 40 minut do sítě Vodafone. To znamená, že jedna volná minuta nás vyjde na úžasných necelých 30 haléřů. Pokud se tedy domluvíme se všemi kamarády či s rodinou, se kterými si nejvíc voláme a pořídíme si všichni tento tarif, můžeme každý volat ostatním 40 minut měsíčně a naše měsíční faktura za mobilní telefon bude jen těch 11,90 Kč. Odešleme-li navíc každý měsíc i nějaké SMSky, faktura se nám nijak výrazně také nezvýší, protože cena SMS do sítě Vodafone je 42 haléřů a SMS do ostatních sítí je za 1,79 Kč. Používáme-li tedy mobil pro soukromé účely a komunikaci s určitou skupinou lidí, tento tarfi je rozhodně nejlepším řešením. Samozřejmě nic není úplně bez háčku, tím je v tomto případě cena volání do ostatních sítí, která je stejně vysoká jako vlastní paušál, tj. 11,90 Kč a cena volání po překročení 40 minut do sítě Vodafone je 7,14 Kč. Důležité tedy je používat tento tarif opravdu u lidí, u kterých víme, že jsou také u Vodafonu a na mobilu si kontrolovat, kolik minut jsme v daném měsíci už provolali. Pokud potřebujeme volat podstatně více než 40 minut a také do jiných sítí, je lepší tento tarif zvolit pouze jako doplňkový tarif v druhém mobilu k nějakému klasickému tarifu.

Další zajímavou možností, která není příliš známá, je možnost ušetřit voláním z mobilu i v případě, že potřebujeme volat téměř výhradně na pevnou linku. Paradoxně si v tomto směru tak trochu konkuruje sám sobě operátor O2. Ten nabízí ještě z dob samostatného Eurotelu tarifní balíček s názvem O2 Top pevná. Pokud si tento balíček aktivujeme současně s tarifem O2 individual, který umožňuje vlastní nastavení tarifu z balíčků, nebudeme muset platit žádné další paušály, ale pouze cenu balíčku O2 Top Pevná, která je 178,50 Kč měsíčně. Za tuto cenu získáme 150 minut na pevné linky. Jedna minuta nás tedy bude stát 1,19 Kč. Toto řešení je trochu absurdně daleko levnější, než když si od stejného operátora pořídíme nejlevnější paušál jeho pevné linky O2 mini. U tohoto nejnižšího paušálu platíme za pevnou linku 236,81 Kč měsíčně, ale za tuto částku nedostaneme vůbec žádné volné minuty! Navíc za každý hovor z pevné linky platíme poplatek za spojení 5,95 Kč + částku za minutu hovoru. O2 nás tedy i pokud používáme pevnou linku na volání zase na pevné linky ve své podstatě sám nepřímo vybízí ke zrušení pevné linky a pořízení daleko výhodnějšího mobilního volání. Tato situace bohužel trochu dokládá fungování celého tohoto operátora.

Poznámka: informace z března 2009

 


Související články: